Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nå saksøkes Apple for «error 53»

Trussel blir til handling.

Det ble mildt sagt furore da det «error 53» dukket opp og Apple senere bekreftet at de stod bak implementeringen.

Saksøkes
Et par dager senere meldte flere brukere at de ønsker å saksøke Apple og et Seattle-basert advokatbyrå oppfordret brukere til å delta i et massesøksmål.

Advokatbyrået PCVA har nå annonsert et massesøksmål mot iPhone-produsenten. De forteller i en uttalelse at i førsteomgang ønsker de at kundene mottar nye, fungerende mobiler uten de overveldende kostnadene de stor nå overfor.

Les også: Nå vil de saksøke Apple for dyr iPhone-service.

Mener kundene må vite om farene ved oppdateringer
Advokaten bak søksmålet, Darrell Cochran, uttaler at selv om Apple mener det er snakk om sikkerhetshensyn, gir det ingen mening ettersom det er implementert i forbindelse med programvareoppdateringer.

Cochran mener at Apple er nødt til å informere brukerne om risikoen ved å installere en programvareoppdatering, som i all hovedsak er grunnen til at kundene nå opplever «error 53».

Derfor får noen brukere en veldig kjip feilmelding
Fra originalartikkelen:

Dette er en sikkerhetsfunksjon. Dette forklarer Apple:

«Vi beskytter fingertrykkene med en sikkerhetsenklave som er unikt parret med Touch ID-sensoren. Når en iPhone får service hos en Apple-godkjent-butikk parres knappen igjen. Denne undersøkelsen sørger for at enheten og iOS-funksjonene relatert til Touch ID forblir sikker.

Uten denne unike parringen kan en skadelig Touch ID bli byttet ut, og på den måten få tilgang til sikkerhetsenklaven. Når iOS oppdager at parringen feiler så deaktiveres Touch OD og Apple Pay, slik at enheten forblir sikker.»

 

Kilde:
9to5Mac

Stikkord: Apple, iphone, sikkerhet