Annonse


Tyson i cyberspace

I anledningen kampen er det satt opp en egen side på Internett. (http://www.mtyson.com). Her ligger informasjon om motstandernes liv, nesten runde for runde. Under selve kampen, som går 9. november, kan de som følger med på matchen leke ringdommere. Resultatene får ingen betydning for selve kampen. Men resultatene kommer fortløpende på skjermen, og det er mulig å følge med på om publikum og dommerne ser den samme kampen.
Kampen går på betalings-tv.

Nettsidene er laget av amerikanske Showtime New Media, som satser på underholdning via nettet.
– Innholdet på disse sidene innebærer at vi satser tungt på å bringe boksingen inn i den digitale tidsalder, sier Jeff Morris, som har tittelen senior visepresident for selskapets avdeling for teknologi og media.
– Vi venter at millioner skal sitte virtuelt ringside, og se på dette som en verdifull tjeneste i tillegg til betalingstiv, sier Morris. – Publikum kan gi sine stemmer etter hver runde, i stedet for å sitte og skrike til fjernsynsskjermen, sier han.
Og Tysons side er naturligvis hardtslående. Med giftiggrønne tall som teller ned dager, timer og sekunder før kampen, selvfølgelig på en dramatisk svart bakgrunn, og en introduksjonstekst som står i stil:
November 8 1991. Evander Holyfield og Mike Tyson skulle møtes i ringen i en lenge varslet kamp. Men skjebnen grep inn.
November 9. 1996. Fem år og en dag etter går de to i ringen.

Men det blir ingen direktesending fra kampen. Oppdateringen av Tysons kamper slutter gjerne brått.

Annonse