Switch-utviklere får ikke større spillkort før 2019, ifølge WSJ.
Switch-utviklere får ikke større spillkort før 2019, ifølge WSJ.

Annonse


Denne Nintendo-forsinkelsen irriterer Switch-utviklere

Et av ankepunktene med Nintendo Switch, er lagringsplassen. Eller mangelen på sådan. Konsollen har kun 32 GB internlagring, og det samme gjelder for spillkortene.

Spill kan bli utsatt

Ifølge rapporter fra Wall Street Journal har Nintendo valgt å utsette leveringene av spillkort på 64 GB til tredjepartsutviklere til 2019. Det vil si at disse ikke kan utvikle spill som er på mer enn 32 GB. Til sammenlikning har både Microsofts Xbox One og Sonys PlayStation 4 støtte for blu-ray med en kapasitet på 50 GB.

Nyhetsmediet skriver at utsettelsen har ført til misnøye blant flere utviklere, og spesielt amerikanske som ofte trenger større kapasitet til sine spill. Dette vil i verste fall føre til at utviklerne utsetter spillanseringene til Switch til 64 GB-kortene er på plass.

En av ulempene med de større spillkortene, er at de er mye dyrere for utviklerne å handle fra Nintendo. Gadget360 skriver at spillene Dragon Quest Heroes 1 og 2 til Switch er 1000 yen, rundt 75 kroner, dyrere enn PS4-utgaven i Japan på grunn av nettopp dette. Dette er også årsaken til at mange Switch-spill ligger på spillkort på 8 eller 16 GB.

Annonse


Les også: Den kjappeste måten å spille Switch-spill på vil overraske deg.

For stort for konsollen

Per nå finnes det flere spill hvis lagringsplass overskrider spillkortene på 32 GB. Doom er et av spillene som krever ytterligere nedlastning av innhold selv om man kjøper en fysisk utgave av spillet.

Samtidig er den digitale utgaven av L.A. Noire, som ligger i Nintendo eShop, er større enn lagringsplassen på Switch slik at man blir nødt til å kjøpe ekstra minnekort.

Hva tenker du om at Switch-spill er dyrere fordi utviklerne må betale mer for Nintendos spillkort – som du ikke bør smake på – med mer kapasitet?

 

Kilde:
Wall Street Journal (betalingsmur)

Annonse