iPhone X vil trolig ikke gir personer som allerede har problemer med å la mobilen ligge, mer sinnsro.
iPhone X vil trolig ikke gir personer som allerede har problemer med å la mobilen ligge, mer sinnsro.

Annonse


En av personene bak iPhone er redd han vil bli husket for å ha ødelagt samfunnet

Tony Fadell var med på å designe, først iPod, deretter iPhone og iPad, men han er ikke helt sikker på hva historiebøkene vil skrive om han og Apples påvirkning på verden.

Det er ikke lett å slappe av med en iPhone i lomma
For som Fadell forklarte under “Mindfulness in America“-messen ble iPhone en større suksess enn noen av dem kunne ha spådd på forhånd. Naturlig nok.

“Jeg er redd hva barnebarna mine vil tenke. Vil de tenke på meg som mannen som ødela samfunnet?”

Knuste de store konkurrentene til pinneved
Fadell innrømmer at de var redde for å utfordre Nokia og BlackBerry  – det er i hvert fall en ting historiebøkene vil få med seg: Fadell og Apple knuste begge selskap med produktene sine. Nå er det litt komisk å tenke på at de var redde for dem.

Annonse


Men når han vurderer på samfunnsansvaret for øvrig, er han negativ til selskap som Facebook, Twitter og Facebook som kan ha en uønsket påvirkning på folks hverdag når de ikke klarer å løsrive seg for å følge med på oppdateringer og hva andre foretar seg.

Hva med å betale for å slippe reklame?
Fadell mener om at selskapene virkelig er glade i kundene sine, så bør de gi dem større mulighet til å begrense hva appene gjør, blant annet ved innhenting av personinfo for å selge reklame.

Han bruker også Amazons Kindle som eksempel på en fokusert og mer naturlig brukeropplevelse der det handler om å lese, og ikke bli bombardert med varsler som ødelegger for konsentrasjonen – plutselig har man surfet på Facebook i en halvtime i stedet for å komme forbi andre første kapittel. Høres det kjent ut?

Han funderte også på under meditasjonsmessen om det ikke hadde vært sunt om en bedrifts-epost-tjeneste kun fungerte i visse tidsrom på hverdagene, og ikke i det hele tatt i helga.

 

Kilde:
Business Insider

Annonse