Annonse


Steve Jacksons wap-magi

Husker du Skatten i Monsterfjellet og de andre klassiske spillbøkene hvor du hoppet fra paragraf fra paragraf på jakt etter gull og nye heltemodige utfordringer? Som mannen bak over et dusin av disse bøkene har Steve Jackson opparbeidet seg en viss legendestatus i spillverdenen.

Trolldom!

På begynnelsen av åttitallet skrev han Sorcery-serien, hvor du kunne spille en trollmann med et arsenal av tryllekunster opp i ermet. Nå har 50-åringen bestemt seg for å blåse liv i de gamle bøkene, og har slått seg sammen med Digital Bridges for å lage wapspillet Sorcery.

Mange hevder at ingen gidder å spille spill på mobilen fordi begrensningene er så store, ikke minst på grafikk og lyd, men det skremmer ikke Jackson & Co.

Annonse


– Hvis skeptikerne hadde rett, så ville jo Gameboy og Tamagotchi aldri eksistert. Ingen forventer at noen foretrekker wap-spill fremfor PC-spill, det er anvendeligheten som gjør at det fungerer. Med mobilen har du en spillmaskin i lomma, uansett hvor du er. Når du har et par minutter til overs, kan du alltids spille litt, sier Jackson.

Flere bilder på wap

Men det er ingen lett sak å konvertere et kompleks spillkonsept til wap, som Jackson også har fått erfare.

– En del av de opprinnelige ideene jeg hadde for Sorcery WAP har vist seg å være litt for ambisiøse. Derfor har jeg konsentrert meg om en rekke ”spill-i-spillet” godbiter, som for eksempel kampsystemet, som wap kan håndtere, sier han. Sorcery WAP

Selv om de opprinnelige bøkene var fylt med mye tekst og lange beskrivelser, satses det heller på mer bilder for å holde flyten gående i wap-utgaven av Sorcery.

– Selve teksten i eventyret har blitt slanket ned til det minimale, for hvem er vel interesserte i å lese en masse tekst på skjermen til en mobiltelefon? Et stort pluss er at nesten hver eneste lokasjon har fått en illustrasjon på wap, mens de gamle bøkene bare hadde 30 bilder, sier Jackson til wapland.no

– Spillene som vil lykkes på wap tror jeg vil være små kjappe spill som bare tar et par minutter å spille, og, forhåpentligvis, eventyrspill som du kan hoppe inn og ut av, legger han til.

Gleden av å sprenge en venn

Når GPRS kommer inn for fullt, med muligheten til å alltid være online, kan det lyst ut for morgendagens mobilspill.

– Se for deg at du når som helst kan finne motstandere å spille mot, når du har et ledig øyeblikk. Og da snakker jeg ikke om vilt fremmede, for når du alltid er online er det alltids noen på ”kompis-lista” å spille med – hvordan i all verden skal jeg få tid til å jobbe, spøker Jackson.

Selv om Sorcery i første omgang skal lanseres som et solospill, er en versjon hvor to brukere kan spille mot hverandre allerede under utvikling.

– Personlig har jeg alltid hatt mine tvil om Internett som en vital del av spillopplevelsen. Jeg har ingen ønsker om å spill med en total fremmed person i Dubai, for eksempel, men jeg er alltid klar for å spill mot en venn. En jeg kan se for meg i vill bannskap når jeg sprenger laser-tanken hans i lufta.

Jacksons julegaver

Digital Bridges og Steve Jackson håper å kunne ha Sorcery klar for wap rundt juletider.

Forøvrig jobber Jackson i Lionhead Studios med legendariske Peter Molyneux, som er i ferd med å gjøre ferdig gudssimulatoren Black & White.

Molyneux, en av de faste selebre deltakerne på Jackson’s private spillkvelder, er blant annet kjent for spillsuksessene Populous, Syndicate, Theme Park, og Dungeon Keeper.

Vil du vite mer om Sorcery og Digital Bridges, besøk www.wirelessgames.com.

For mer informasjon om Black & White, se www.lionhead.com.

Annonse