På tampen av mars lekket mange av spesifikasjonene for Sonys nye konsoll, inkludert den nye merkelappen for optimaliserte spill: ““PS5 Pro Enhanced.”
Først publisert 15. april
Oppdatert, 16. april, 08:06:
“Moore’s Law is Dead” som var en av de første som lekket teknisk informasjon om den oppgraderte Pro-konsollen, har fått sin video fjernet av Sony grunnet opphavsrett, og med det bekreftet Sony at de eier varemerke på konsollen som enda ikke er annonsert, men som ventes i november.
Annonse
Playstation 5 Pro lanseres vinteren i år
“Insider Gaming har et scoop på hvordan spill skal merkes for PS5 Pro, og hva slike spill får av forbedringer. Spill som er oppgradert av PS5 Pro-ytelsen, vil merkes med “PS5 Pro Enhanced.” Med et slikt modus så oppskaleres innholdet til 4K, garanterer 60 FPS hele tiden og legger til eller forbedrer eksisterende ray tracing-effekter,” skrev vi den gang.
Nå er The Verge på banen og backer opp de første lekkasjene: “Sony ber utviklerne om å gjøre spill klare i løpet av sommeren med et ekstra dytt i retning ray tracing,” heter det fra avisen som bekrefter at GPU-en oppgraderes, men at CPU-en kun blir litt kjappere. Dette har vært tradisjon de siste årene på en rekke plattformer og tidligere avslørt.
Ray tracing, 4K og 60 FPS på utvalgte titler
The Verge backer opp det vi allerede visste, altså at flere spill kan kjøres med RT, 4K og med 60 FPS ” med visse titler.” Avisen skriver også, som tidligere lekket, at konsollens GPU blir rundt 45 prosent kjappere til å tegne spill.
Det er altså ikke noe vi ikke visste fra før av, bortsett fra at Sony ber utviklerne fokusere på RT-ytelse med den nye konsollen. Det er uansett fint å få det bekreftet av flere kilder følgende spesifikasjoner:
- PSSR (“PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling”) oppskalering-/AA
- “PSSR” mål: 4K @ 120 FPS og 8K @ 60 FPS
- Intern test: PS5 økte fra 1080p @ 60 og 30 FPS til Pro som klarer 1440p @ 60 FPS med “PSSR”
- Intern test: PS5-spill klarte 60 FPS uten ray tracing – klarer 60 FPS med ray tracing med PS5 Pro
- RAM: 28 prosent kjappere: PS5 – 576GB/s, opp fra 448 GB/s
- CPU AMD Zen 2: 10 prosent overklokket – lik CPU, men kan klokkes til 3,85GHz fra 3,5GHz
- LYD: 35 prosent mer kraft til lyd-brikken
- YTELSE: 45 prosent kjappere PS5
- GPU: 2 – 3x kjappere ray-tracing (x 4 i visse tilfeller) – 60 “Compute Units,” opp fra 36
- 33,5 TF
- Støtte for oppløsninger på opptil 8K er planlagt for fremtidig SDK-versjon
- Tilpasset maskinlæringsarkitektur
- AI Accelerator, støtter 300 TOPS av 8-bits beregning/67 TFLOPS av 16-bits floating point
Annonse