sony opphavsrett playstation 5 pro
Sony har bekreftet at Playstation 5 Pro og tilhørende nye merkevarer er ekte ved å kreve at en avsløringsvideo fjernes med hjemmel i opphavsrett.

Annonse


OPPDATERT: Sony har indirekte bekreftet “Playstation 5 Pro”

På tampen av mars lekket mange av spesifikasjonene for Sonys nye konsoll, inkludert den nye merkelappen for optimaliserte spill: ““PS5 Pro Enhanced.”

Først publisert 15. april

Oppdatert, 16. april, 08:06:

“Moore’s Law is Dead” som var en av de første som lekket teknisk informasjon om den oppgraderte Pro-konsollen, har fått sin video fjernet av Sony grunnet opphavsrett, og med det bekreftet Sony at de eier varemerke på konsollen som enda ikke er annonsert, men som ventes i november.

Annonse


Playstation 5 Pro lanseres vinteren i år

“Insider Gaming har et scoop på hvordan spill skal merkes for PS5 Pro, og hva slike spill får av forbedringer. Spill som er oppgradert av PS5 Pro-ytelsen, vil merkes med “PS5 Pro Enhanced.” Med et slikt modus så oppskaleres innholdet til 4K, garanterer 60 FPS hele tiden og legger til eller forbedrer eksisterende ray tracing-effekter,” skrev vi den gang.

Nå er The Verge på banen og backer opp de første lekkasjene: “Sony ber utviklerne om å gjøre spill klare i løpet av sommeren med et ekstra dytt i retning ray tracing,” heter det fra avisen som bekrefter at GPU-en oppgraderes, men at CPU-en kun blir litt kjappere. Dette har vært tradisjon de siste årene på en rekke plattformer og tidligere avslørt.

playstation 5 slim
Fra vage rykter i fjor til helt konkrete avsløringer i år: Playstation 5 Pro kommer ganske sikkert i år.

Ray tracing, 4K og 60 FPS på utvalgte titler

The Verge backer opp det vi allerede visste, altså at flere spill kan kjøres med RT, 4K og med 60 FPS ” med visse titler.” Avisen skriver også, som tidligere lekket, at konsollens GPU blir rundt 45 prosent kjappere til å tegne spill.

Det er altså ikke noe vi ikke visste fra før av, bortsett fra at Sony ber utviklerne fokusere på RT-ytelse med den nye konsollen. Det er uansett fint å få det bekreftet av flere kilder følgende spesifikasjoner:

  • PSSR (“PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling”) oppskalering-/AA
  • “PSSR” mål: 4K @ 120 FPS og 8K @ 60 FPS
  • Intern test: PS5 økte fra 1080p @ 60 og 30 FPS til Pro som klarer 1440p @ 60 FPS med “PSSR”
  • Intern test: PS5-spill klarte 60 FPS uten ray tracing – klarer 60 FPS med ray tracing med PS5 Pro
  • RAM: 28 prosent kjappere: PS5 – 576GB/s, opp fra 448 GB/s
  • CPU AMD Zen 2: 10 prosent overklokket – lik CPU, men kan klokkes til 3,85GHz fra 3,5GHz
  • LYD: 35 prosent mer kraft til lyd-brikken
  • YTELSE: 45 prosent kjappere PS5
  • GPU: 2 – 3x kjappere ray-tracing (x 4 i visse tilfeller) – 60 “Compute Units,” opp fra 36
  • 33,5 TF
  • Støtte for oppløsninger på opptil 8K er planlagt for fremtidig SDK-versjon
  • Tilpasset maskinlæringsarkitektur
  • AI Accelerator, støtter 300 TOPS av 8-bits beregning/67 TFLOPS av 16-bits floating point

Annonse