tesla model 3
Musk så for seg å bruke OpenAI-teknologi til å akselerere salget av bilene og bruke pengene som ble tjent til å investere i AI. Bilde: ITavisen

Annonse


Musk ønsket ChatGPT i Tesla

Elon Musk saksøkte Sam Altman og OpenAI. Det ble kjent 1. mars.

Musk startet OpenAI med Altman

“Fremdeles fortsetter OpenAI Inc. sitt nettsted å bekjenne at charteret er å sikre at AGI “kommer hele menneskeheten til gode.” I virkeligheten har imidlertid OpenAI Inc. blitt forvandlet til et de facto-datterselskap med lukket kilde til det største teknologiselskapet i verden: Microsoft,” heter det i søksmålet.

Kort fortalt mener Musk at målet med OpenAI fra begynnelsen var at selskapet skulle være non-profit og at teknologien skulle hjelpe menneskeheten.

Oppdraget til OpenAI er å sikre at AGI kommer hele menneskeheten til gode, noe som betyr både å bygge trygg og nyttig AGI og bidra til å skape et bredt tilbud med distribuerte fordeler. Vi deler nå det vi har lært om å nå oppdraget vårt, og noen fakta om forholdet vårt til Elon. Vi har til hensikt å avvises samtlige av Elons påstander.

OpenAI

Derfor ønsket de en lukket modell

Nå har OpenAI svart i det offentlige rom, og publiserte e-post-utvekslinger fra Elon Musk i 2015 der de sår tvil om det egentlig var Musks plan at OpenAI skulle være et non-profit selskap. De fleste e-postene er fra Musk og til Ilya Sutskever, men også Altman er inkludert. Sutskever er en nøkkelperson, fordi han anses som hjernen bak ChatGPT. Sutskever taler for en lukket selskapsmodell tidlig i januar 2016 – argumentet er at de med tilgang til penger og maskinvare kan “stjele” programvare-ideene til OpenAI. Musks svar til dette var “yup.”

Annonse


“Etter hvert som vi kommer nærmere å bygge en AI, vil det være fornuftig å begynne å være mindre åpen. “Open” i OpenAI betyr at alle bør dra nytte av fruktene av AI etter at den er bygget, men det er helt OK å ikke dele vitenskapen (selv om å dele alt definitivt er den riktige strategien på kort og muligens mellomlang sikt for rekrutteringsformål),” skrev Sutskever den gang.

Ønsket å blåse seg opp

Også Musks forretningstaktikk kommer til syne i de første diskusjonene rundt finansieringsmodellen. Grunnleggeren mener OpenAI må “gå for et langt større tall enn 100 millioner dollar for å unngå å høres håpløse ut i forhold til Google og Facebook,” skriver Musk i e-posten fra november 2015, og fortsetter: “jeg tror vi bør si at vi starter med en finansieringsforpliktelse på 1 milliard dollar. Dette skjer. Jeg vil dekke det andre ikke spytter inn.”

Selv å samle inn flere hundre millioner vil ikke være nok. Prosjektet trenger milliarder av dollar årlig, umiddelbart, eller så er det bare å glemme det.

Elon Musk, 26. desember, 2018

Ønsket OpenAI-teknologi for å akselerere Teslas selvkjørende egenskaper

Det virker også til ay Musk ønsket å koble OpenAI inn i Tesla for å sikre en større pengestrøm, og at han i 2015 var klar over at det ville kreve mye datakraft, og derfor øknomiske midler, for å drifte en AGI:

“Det virker for meg som at OpenAI i dag brenner penger og at finansieringsmodellen ikke kan nå skalaen til å konkurrere seriøst med Google (et 800B-selskap). Hvis du ikke seriøst kan konkurrere, men fortsetter å åpent forske, kan du faktisk gjøre ting verre og hjelpe dem “gratis”, fordi eventuelle fremskritt er ganske enkelt for dem å kopiere og umiddelbart inkorporere i stor skala.”

Noe annet som er interessant med OpenAI og Tesla-koblingen, er at Musk i januar 2018 så for seg hvordan OpenAI sin AI kunne hjelpe Tesla med selvkjørende teknologi, og derfor selge flere biler, penger som Musk mener igjen kunne ha blitt investert i OpenAI for å akselerere utviklingen:

“Jeg tror at koblinger til andre store (f.eks. Apple? Amazon?) vil mislykkes på grunn av et inkompatibelt firma-DNA. Ved å bruke en rakettanalogi bygde Tesla allerede det “første trinnet” av raketten med hele forsyningskjeden til Model 3 og dens innebygde datamaskin og en vedvarende Internettforbindelse. Den “andre fasen” ville være en fullstendig selvkjørende løsning basert på en storskala nevral nettverkstrening, som OpenAI-ekspertise kan bidra til å akselerere betydelig. Med en fungerende full selvkjørende løsning på ~2-3 år kunne vi selge mange biler/lastebiler. Hvis vi gjør dette veldig bra, er transportindustrien stor nok til at vi kan øke Teslas markedsverdi høyt O(~100K), og bruke disse inntektene til å finansiere AI-arbeidet i passende skala.”

Annonse