galaxy s24
Samsung taper til Apple globalt, og har heller ingen premium-modeller på topp-ti-listen. Bilde: ITavisen

Annonse


Knuses av iPhone – ikke en eneste premium-modell på listen

Forrige måned meldte vi at Apple i 2023 klarte å selge flere mobiler enn Samsung, og at det var 13 år siden sist.

iPhone 14 solgte best i fjor

At det er Apple og Samsung som kniver om å selge flest mobiler er altså meget godt etablert. Mer overraskende er det at Samsung ikke har en eneste premium-mobil blant topp-ti solgte mobiler internasjonalt i fjor.

iPhone 14 var den mest solgte smarttelefonen i 2023, med USA og Kina som sto for halvparten av salget. Modellen bidro med 19 prosent av det totale iPhone-salget for 2023, ned fra bestselgeren iPhone 13 i 2022 sin andel på 28 prosent. Begrenset differensiering mellom iPhone 13 og iPhone 14 førte til lavere bruk av basisvarianten og økt salg av iPhone Pro-varianter, som tilbyr betydelige oppgraderinger som Dynamic Island, et mer avansert brikkesett og høyere skjermoppdateringsfrekvens. iPhone 15-serien tok de tre øverste plassene på den globale bestselgerlisten for Q4 2023, med iPhone 15 Pro Max som ble den bestselgende smarttelefonen.

Counterpoint

Derfor overrasker det

At Apple klarer å dominere listen så til de grader er nå en ting, men vi trodde at Samsungs dyreste ville gjøre det langt bedre – hvorfor? Fordi vi meddelte følgende fra Samsung 14. februar:

“Etter lanseringen av den nye Galaxy S24-serien opplevde Samsung en tosifret økning i forhåndsbestillinger sammenlignet med sin forgjenger, hvor over 65 prosent av kundene valgte premium-varianten, Galaxy S24 Ultra,” heter det i pressemeldingen fra Samsung. Vi har dessverre ikke detaljert salgsstatistikk, men merk at prosent-tallet omfatter forhåndsbestillinger og ikke salget etter at modellene kom i salg 31. januar.”

Men dette er altså norske tall og sier ingenting om det globale salget. Uansett hvordan man vrir og vender på det, er det likevel overraskende for at ikke en eneste S-mobil er å finne på listen.

Annonse