tesla cybertruck
Tesla ønsker ikke å avsløre hvor mange X, S og Cybertruck de har solgt, og grupperer også sammen Model 3 og Y.

Annonse


Får vi aldri vite det?

Tesla har fremlagt sine tall for fjerde kvartal 2023, og det er hyggelig for selskapet, men irriterende for resten av oss.

Gode resultater

“Tesla har klart å produsere 20 millioner 4680-battericeller,” var hva vi innledet med da produsenten avslørte sine tall for tredje kvartal. “Med den nåværende produksjonstakten av batteriene vil Tesla kunne produsere 1200 biler i uka, men som påpekt av Electrek: “Vi kan kutte det tallet i to for når vi snakker om Cybertruck-produksjonen som har en batteripakke på rundt 130 kWh, men merk at tallet kun er et kapasitets-estimat for den elektriske pickupen,” la vi til den gang.

Denne gang kan Tesla skryte av leverings-rekord: selskapet klarte å øke leveransene med 38 prosent og endte med 1,81 millioner leveranser, samtidig som “produksjonen økte med 35 prosent sammenlignet med for et år siden,” heter det i pressemeldingen.

Slik er det å bestille Cybertruck

Grupperer tre modeller i “andre”-kategorien

Irriterende er det at selskapet nå grupperer Model 3 og Y og plasserer X, S og Cybertruck i “andre modeller.” Ingen overraskelse er det at X og S selger langt dårligere enn 3 og Y: 3 starter på 379 990 kroner, Y starter på 419 990 kroner, mens X starter på hele 914 990 kroner og S på 874 990 kroner.

Uansett betyr dette trolig at vi ikke, i det minste ikke i kvartalsrapportene, får vite hvordan Tesla gjøre det Cybertruck-salget. Dog, vi regner med at de markedsfører tallene om de er gode. Tesla har gjort det mulig for de aller første kundene, i hovedsak i California og Texas, å forhåndsbestille Cybertruck, men det er kun mulig å bestille spesial-modeller som starter på 1,1 millioner kroner.

Annonse