Tesla har fremlagt sine tall for fjerde kvartal 2023, og det er hyggelig for selskapet, men irriterende for resten av oss.
Gode resultater
“Tesla har klart å produsere 20 millioner 4680-battericeller,” var hva vi innledet med da produsenten avslørte sine tall for tredje kvartal. “Med den nåværende produksjonstakten av batteriene vil Tesla kunne produsere 1200 biler i uka, men som påpekt av Electrek: “Vi kan kutte det tallet i to for når vi snakker om Cybertruck-produksjonen som har en batteripakke på rundt 130 kWh, men merk at tallet kun er et kapasitets-estimat for den elektriske pickupen,” la vi til den gang.
Denne gang kan Tesla skryte av leverings-rekord: selskapet klarte å øke leveransene med 38 prosent og endte med 1,81 millioner leveranser, samtidig som “produksjonen økte med 35 prosent sammenlignet med for et år siden,” heter det i pressemeldingen.
Slik er det å bestille Cybertruck
Grupperer tre modeller i “andre”-kategorien
Irriterende er det at selskapet nå grupperer Model 3 og Y og plasserer X, S og Cybertruck i “andre modeller.” Ingen overraskelse er det at X og S selger langt dårligere enn 3 og Y: 3 starter på 379 990 kroner, Y starter på 419 990 kroner, mens X starter på hele 914 990 kroner og S på 874 990 kroner.
Uansett betyr dette trolig at vi ikke, i det minste ikke i kvartalsrapportene, får vite hvordan Tesla gjøre det Cybertruck-salget. Dog, vi regner med at de markedsfører tallene om de er gode. Tesla har gjort det mulig for de aller første kundene, i hovedsak i California og Texas, å forhåndsbestille Cybertruck, men det er kun mulig å bestille spesial-modeller som starter på 1,1 millioner kroner.
Annonse