cybertruck
De første Cybertruck-leveransene er 30. november.

Annonse


OPPDATERT: Tesla har endelig annonsert det

Tesla har klart å produsere 20 millioner 4680-battericelle.

Først publisert 12. oktober.

Oppdatert, 19. oktober, 00:21:

Tesla har omsider annonsert at 30. november er første leveringsdag for Cybertruck. Det hele skal skje i Giga Texas.

Annonse


Andre nøkkelpunkter for investorene tredje kvartal i år er at 4680-batteriproduksjonen går som planlagt. Tesla forbereder seg samtidig på katodeproduksjon og litiumraffinering i USA samtidig som de avslører at Model Y er den best-selgende bilen i Europa uansett bil-type.

Takk til våre europeiske eiere! Vi har mer enn doblet størrelsen på AI-treningsdatamaskinen vår, og har imøtekommet både vårt voksende datasett og Optimus, som for tiden trenes for enkle oppgaver gjennom AI i stedet for hardkodet programvare, mens maskinvaren fortsetter å forbedres.

Tesla

Batteriene ble annonsert for drøye tre år siden

Dette melder selskapet, naturligvis på X, etter at forrige milepæl ble satt i juni i år med 10 millioner produserte. Selskapet har slitt med produksjonstakten, og at det nå ser ut til å løsne. Det er vanskelig å understreke viktigheten av at de klarer produsere nok av dem: dette er batterier Cybertruck bruker, og ikke minst er de visstnok 50 prosent billigere å produsere.

Dette er et stort fremskritt. Det er snakk om en produksjon på omtrent 4 GWh per år.

Electrek
Tesla avslørte det nye batteriet september 2020. Bilde: Tesla

Nok til 600 Cybertrucks i uka

Med den nåværende produksjonstakten av batteriene vil Tesla kunne produsere 1200 biler i uka, men som påpekt av Electrek: “Vi kan kutte det tallet i to for når vi snakker om Cybertruck-produksjonen som har en batteripakke på rundt 130 kWh, men merk at tallet kun er et kapasitets-estimat for den elektriske pickupen.”

I andre Tesla-nyheter er det kjent at de allerede har solgt det tyske selksapet Wiferion som de handlet i juni:

“Wiferion har allerede gjort trådløs lading til en kommersiell suksess, men det er snakk om i hovedsak trådløs lading av rundt 8000 industrielle roboter. Dette vil derfor være dobbel-nyttig for Tesla: lading av robotene i fabrikkene og forskning på trådløs elbil-lading uten å måtte starte fra bunn,” skrev vi den gang. Det spekuleres i om Tesla i hovedsak var interessert i ingeniørene.

Annonse