elbil veihjelp
12V-batteriet er over halvparten av årsakene til at elbiler trenger veihjelp.

Annonse


Undersøk dette elbil-batteriet før dette skjer

“Et fulladet hovedbatteri på elbilen er tydeligvis ikke nok,” melder batteriprodusenten Clarios i en fersk pressemelding i dag morges.

Hvor ofte tenker du på 12V-batteriet i elbilen?

For det er 12V-batteriene som er hovedårsaken til havarier, og det inkluderer spesielt elbiler på vinteren. ”Hvis du ønsker å unngå biltrøbbel i kommende måneder, så bør du lade og vedlikeholde batteriet i tide,” råder Tonny Niklus fra Clarios all Motorists. ”Vedlikehold av batteri kan også være en del av bilens vintersjekk.”

I følge statistikk fra 3,4 millioner veihjelpstilfeller fra den tyske bilførerforeningen ADAC, er startbatteriet synderen i de fleste av tilfellene. Et fulladet hovedbatteri på elbilene er tydeligvis ikke nok. Elbiler har også startbatteri, og defekt 12 volts batteri sto for hele 55,6 prosent av tilfellene for utrykninger til disse bilene.

Clarios pressemelding

Men hvorfor er 12V-batteriet så trøblete? Det er to ting her: bilister tenker mest på det største batteriets ve og vel, og er kanskje ikke like oppmerksomme på at 12V-batterier har en levetid på fire til fem år. “I noen modeller skyldes problemene at 12-voltsbatteriet gir strøm til all styringselektronikk,” melder selskapet.

Brukes mer i elbiler enn bensin-biler

De trekker frem at batteriet brukes hver gang tenningen slås på og en rekke ganger i løpet av en programvare-oppdatering av bilen: “Dette krever mye av startbatteriet, og hvis det skjer mange ganger uten at batteriet blir ladet, så kan det føre til startproblemer. Dette skjer typisk når bilen er parkert i ukevis i løpet av ferier, eller får ordinære oppdateringer.”

Et av problemene er at ladingen av 12V-batteriet langt ifra er perfeksjonsert av produsentene, og at all aktiviteten spesielt i elbiler er en forholdsvis ny utfordring:

”Dette fører ofte til at 12V-batteriet blir fullstendig utladet. Dette fordi strømbehovet fra startbatteriet er større enn tilgjengelig kapasitet. Hvis batteriet da ikke er fulladet tilstrekkelig, for eksempel fordi kjøretøyet har stått uten strøm eller ikke vært i bruk over en lengre periode, så kan dette føre til problemer, spesielt hvis det skjer gjentatte ganger og under ekstreme forhold,” forklarer hun. ”Med bedre ladestrategi for 12V-batteriet, eller ved å bruke et større batteri, kan bilprodusentene minimere eller helt forebygge slike problemer,” legger Design Engineering Lead, Nadine Dehnert fra, til.

Selskapet har følgende tips for elbil-førere:

  • For å unngå unødvendig belastning på batteriet om vinteren, er det fordelaktig å parkere i garasje om natten. Dette er også bra for 12V-batteriet.
  • Forvarm kun en elektrisk bil når den er koblet til et ladepunkt, da det ellers vil redusere rekkevidden. I de fleste tilfeller kommer varmen fra ladingen, slik at mindre oppvarming er nødvendig i løpet av turen. Ofte er det tilstrekkelig med effektiv varme i seter og ratt. Dette reduserer belastningen på kjørebatteriet.
  • Vær uansett forsiktig: Noen bilmodeller varmes fremdeles med 12V-batteri mens batteriet lades. Hvis dette avbrytes før batteriet er fulladet, kan ikke ladepluggen kobles fra fordi dette kontrolleres av en elektronisk krets som får strøm fra 12V-batteriet.

Annonse