Tesla er igjen aktive på X.
Nå er det offisielt
For det meste handler det om enkel markedsføring der de påpeker funksjoner som stemme-styring, gaming og hjemme-lading. Mer interessant er at de har avslørte hele listen med parametere som påpeker hvordan bilene deres kalkulerer rekkevidde:
- Vindhastighet og retning
- Høyde/stigning
- Trafikk-hastighet
- Gjennomsnittlig akselerasjon/retardasjon
- Omgivelses-temperatur
- Fuktighet og trykk
- Solbelastning og skydekke
- Startbatteri %
- Opprinnelig batteritemperatur
- Totalvekt av kjøretøyet
- Rullemotstand
- Aerodynamisk luftmotstandskoeffisient
- VVS-forbruk
- Kjøretøyspesifikt energiforbruk (sykkelstativ eller lignende)
- Forkondisjonering av batteri
Ikke så mye av dette vil overraske eiere av Tesla-er når ma tenker over det, men det er fint å få det verifisert av Tesla at dette kalkuleres av rekkevidde-algoritmene.
En fordel med kaldt vær er at det er en positivt for Teslas batterier:
“En ny studie fra Recurrent viser at den gjennomsnittlige rekkevidden-poengsummen for Teslaer som eies og kjøres i kalde og marine klimasoner er høyere enn for Teslaer som eies og drives i varme klimasoner. Dette var gjennomsnittlige resultater, og rekkeviddepoengene til et enkelt kjøretøy avhenger av hvordan bilen blir tatt vare på,” forklarer Recurrent.”
I andre rekkevidde-relaterte nyheter, meldte vi i august om Reuters sin større gransking av Tesla-bilenes rekkevidde-estimater og om de var for optimistiske:
“Reuters skrev en spesial-sak 27. juli der de satte spørsmålstegn på hvordan bilenes programvare varsler eieren om rekkevidden. Ifølge spesial-rapporten fra avisen er bilen vel optimistisk når batteriet er på 100 prosent og over 50 generelt sett, og viser visstnok ikke mer korrekte rekkevidde-tall før batteriet er på under 50 prosent – dette skal være noe Tesla-eiere, i det minste de mest ivrige, skal ha vært klar over i lenge tid.”
Annonse