tesla model y vinter
Kaldt vær er bra for Tesla-batteriene så lenge de ikke er helt tomme og det blir for kaldt. Nå har dessuten Tesla offisielt bekreftet alt som påvirker rekkevidde-algoritmen.

Annonse


Tesla avslører alt som påvirker rekkevidden

Tesla er igjen aktive på X.

Nå er det offisielt

For det meste handler det om enkel markedsføring der de påpeker funksjoner som stemme-styring, gaming og hjemme-lading. Mer interessant er at de har avslørte hele listen med parametere som påpeker hvordan bilene deres kalkulerer rekkevidde:

  • Vindhastighet og retning
  • Høyde/stigning
  • Trafikk-hastighet
  • Gjennomsnittlig akselerasjon/retardasjon
  • Omgivelses-temperatur
  • Fuktighet og trykk
  • Solbelastning og skydekke
  • Startbatteri %
  • Opprinnelig batteritemperatur
  • Totalvekt av kjøretøyet
  • Rullemotstand
  • Aerodynamisk luftmotstandskoeffisient
  • VVS-forbruk
  • Kjøretøyspesifikt energiforbruk (sykkelstativ eller lignende)
  • Forkondisjonering av batteri

Ikke så mye av dette vil overraske eiere av Tesla-er når ma tenker over det, men det er fint å få det verifisert av Tesla at dette kalkuleres av rekkevidde-algoritmene.

En fordel med kaldt vær er at det er en positivt for Teslas batterier:

“En ny studie fra Recurrent viser at den gjennomsnittlige rekkevidden-poengsummen for Teslaer som eies og kjøres i kalde og marine klimasoner er høyere enn for Teslaer som eies og drives i varme klimasoner. Dette var gjennomsnittlige resultater, og rekkeviddepoengene til et enkelt kjøretøy avhenger av hvordan bilen blir tatt vare på,” forklarer Recurrent.”

I andre rekkevidde-relaterte nyheter, meldte vi i august om Reuters sin større gransking av Tesla-bilenes rekkevidde-estimater og om de var for optimistiske:

“Reuters skrev en spesial-sak 27. juli der de satte spørsmålstegn på hvordan bilenes programvare varsler eieren om rekkevidden. Ifølge spesial-rapporten fra avisen er bilen vel optimistisk når batteriet er på 100 prosent og over 50 generelt sett, og viser visstnok ikke mer korrekte rekkevidde-tall før batteriet er på under 50 prosent – dette skal være noe Tesla-eiere, i det minste de mest ivrige, skal ha vært klar over i lenge tid.”

Annonse