bilde av iphone 14-pro skjerm
Det ble ingen stor GPU-forbedring i iPhone 14 Pro grunnet en stor Apple-tabbe, forvent derfor ray tracing neste år.

Annonse


Planen var grafikk-revolusjon, men så dummet Apple seg ut i siste sekund

Apple gjorde en stor feil i slutten av utviklingen av brikken til iPhone 14 Pro.

Forvent store GPU-forbedringer høsten 2023

Det kommer frem i en større reportasje fra The Information som avslører at planen med A16-brikken var å levere et stort hopp i GPU-ytelse og støtte for ray tracing.

Feilen medførte at utviklerne måtte ta i bruk store deler av GPU-en fra A15, i stedet for å kunne skryte av mye bedre grafikk-ytelse. Dette forklarer da også den knappe forbedringen.

Dette forklarer mye

Apple snakket jo bare opp 30 prosent bedre RAM-ytelse i GPU-brikken i A16. En fordel for Apple under lanseringen var at manges øyne var på alltid-panelet.

Annonse


Det var grunn til å tro at Apple ikke kunne øke ytelsen for mye for at det skulle gå utover batterilevetiden i forkant av lanseringen av den gjeldende Pro-generasjonen. På den måte slapp Apple “unna” med få forbedringer på dette punktet og kunne fokusere på “Dynamic Island” og skjermen.

Apple måtte

Visstnok klarte ikke teamet å balansere ytelse og batterilevetid. Om den opprinnelige GPU-en hadde blitt implementert, hadde iPhone 14 Pro hatt elendig batterilevetid.

Selskapet hadde derfor ikke noe annet valg enn å snu sent i løpet. Dette er meget uvanlig da selskapet i flere år nøye planlegger kommende lanseringer. Det sier seg selv med innviklet teknologi, store budsjetter og enorme forventninger.

Men nå vet vi om ikke annet at vi kan forvente større GPU-forbedringer neste år. Kanskje i en iPhone Ultra til 30 000 kroner?

Annonse