rasermotinstagramendringer
Instagram sine AI-anbefalinger skal økes fremover. Video-satsingen er også sterkt mislikt av brukerne.

Annonse


Brukerne er rasende på Metas Instagram-endringer, og verre skal det bli

Instagram sin vridning mot video-innhold får brukerne, og viktige kjendis-kontoer på det sosiale nettverket, til å se rødt.

iOS-sporingsblokkering og TikTok gir Zuckberg hodepine

Og det er ingenting som tyder på at ting blir bedre.

I et forsøk på å øke frekvensen av innhold man ser fra et større spekter av brukere, serverer tjenesten innhold fra personer man ikke følger – dette gjør det vanskelig å holde styr på innhold mange nøye har satt opp for å servere dem nøyaktig det de ønsker å se i oppdaterings-strømmen.

Innholdet anbefales av en AI og under fremleggelsen av andre-kvartalstallene til Meta (de de avslørte at omsetningen er ned for første gang i selskapets historie), avslørte Mark Zuckerberg at de skal mer enn doble innhold som serveres av selskapets algoritmer.

Annonse


Allerede er 15 prosent av innholdet som ses i strømmen anbefalinger – på tampen av neste år skal dette tallet opp til 30 prosent.

Forsikrer om at de fortsatt skal “støtte bilder”

Metas endringer av Instagram er et forsøk på å stagge presset fra TikTok, men å prøve å tvinge brukerne over til en opplevelse de kanskje ikke har bedt om, er risikabelt.

Det er mange tjenester og selskap som har gått dukken i desperate forsøk på å være noe de ikke er for å hamle opp med konkurrenter.

Fra en topp i november i fjor har det bare gått ned for Meta som gikk ned etter handelstid med nesten ni prosentpoeng:

Det ventes en rød dag for Meta når børsen i USA åpner torsdag ettermiddag norsk tid.

Annonse