Tesla
I Norge var det pr. 5. januar 71 Tesla ladestasjoner med tilsammen 1003 ladestolper. Foto: Jørn Morten Sletta

Annonse


Norge er Teslas forsøkslaboratorium. Her er siste melding til Musk

Norge har gått foran i elektrifiseringen av bilparken og fremstår som laboratorium for verdens elbilindustri; et lite, relativt homogent land med god kjøpekraft og utfordrende klima. Og verdens tetteste elbilpark. Vi vet at Elon Musk ser til oss.

Dette er siste melding fra Norge:

Hva skjer når alle får tilgang til Teslas Supercharger-nettverk?

Nå er det sommer og ferietid. Flere er på langfart og kan ikke lade hjemme. 

Ladestasjoner åpnes for andre merker

ITavisen skrev i juni om at Tesla har forpliktet seg til å åpne ladestasjoner i Norge for å være berettiget til etableringstilskudd. 

Siden norske myndigheter ikke gir tilskudd til merkespesifikke ladestasjoner har Tesla i søknad til Vestland fylkeskommune angitt at ladestasjonene vil åpnes for almen bruk i løpet av september 2022, altså om drøyt et år. 

Annonse


ITavisens artikkel ble ivrig debattert i kommentarfeltet:
Norge først: Tesla åpner Supercharger-nettverket for andre bilprodusenter

En av grunnene til at mange har valgt Tesla fremfor andre bilmerker er nettopp ladeinfrastrukturen og (for det meste) lite med kø.

Fredrik, ITavisens kommentarfelt

Ulik prising?

En av ideene som ble diskutert er ulik prising, altså at Tesla kan sette prisen på ikke-Teslaer så høyt at det blir lite attraktivt for eiere av andre bilmerker å benytte selskapets ladestasjoner, men Tesla-eierne er heller ikke avvisende mot eiere av andre bilmerker.

Som Tesla-eier blir jeg selvfølgelig litt bekymret for framtidig tilgjengelighet og pris på superladerne, men ingeniøren i meg har alltid vært glad jeg ikke må ha Samsung-strøm til Samsung-TV-en min og synes dette er et klart framskritt.

Dag Øystein Johansen, ITavisens kommentarfelt

Fremdeles forbeholdt Tesla

Det er flere ganger antydet at Tesla generelt vurderer å åpne ladenettverket også for andre bilprodusenter, blant annet har det vært debattert i Tyskland. I EU overflødiggjøres adaptere på grunn av standardisert CCS-tilkobling. Og nå sier Elon Musk at det er nettopp det de gjør, de åpner for alle andre. På den annen side ønsker ikke Tesla for mange tweets av typen ovenfor.

Et tiår etter at den første ladestasjonen ble utplassert har Tesla nå over 25 000 ladepunkter på mer enn 2700 stasjoner over hele verden. Disse er fremdeles og i motsetning til tredjeparts ladenettverk, forbeholdt Tesla, så lenge det varer.

Annonse