LES VÅR STORTEST: Mustang Mach E AWD

Annonse


Mustang Mach E er bilen alle vil ha for tiden, og Ford var så snille å låne oss en i en uke for å se hva vi synes.

Spoiler: Vi likte den, men det merkes at det er førstereis for Ford.

Nødvendig tilskudd til flåten

Mustang Mach E er den første fullblods elbilen fra Ford, og når de først skulle ta steget så gav det mening at det ble Mustang som skulle elektrifiseres.

Det er ingen hemmelighet at Ford ikke akkurat har vært den hotteste merket på markedet de siste årene, og det har mye å gjøre med at de faller litt mellom to stoler. Men Ford kan bil, og når de først skulle utvide med elbil i flåten var det naturlig å velge navnet alle kan, bilen alle vil ha, Mustang.

Annonse


Les også: Dette er Ford F150 Lightning

Mye gamp

Mustang Mach E er først ut i det som etter sigende skal bli en rekke nye elektriske biler fra Ford, de kommer kanskje seint inn i klasserommet på dette, men jaggu virker det som om de har brukt tida godt. I løpet tiden vi har hatt bilen inne til test så har reaksjoner fra de som vi har møtt, og de som har fått sitte på variert fra “så fet” til “det er ikke en skikkelig Mustang”, og de har rett alle sammen. Den er fet, og det er ikke en Mustang slik vi forventer, men det er kanskje ikke så ille det heller.

Mustang Mach E er en bil det er vanskelig å ikke like, detaljene i panseret og generell utforming gjør at den er i en klasse for seg selv med relativt høy “blikkfaktor”. Kilde: ITAvisen

Bilen vi har fått inn er Mustang Mach E AWD Long Range med en batteripakke på 99kWt, den har et dreiemoment på 580 Nm og en makseffekt på 351HK (258KW) fordelt på to motorer og som navnet indikerer firhjulstrekk. Eksteriør farge er “Rapid Red”, og setene er perforerte Sensico-seter med røde sømmer.

Totalprisen for gampen er 589.000 kr eks leveringskost.

Det finnes to forskjellige batteripakker å velge mellom, og bortsett fra den vi fikk utdelt så kan du velge en 75kWt (Standard Range) batteripakke.

Når vi avtalte lånet av bilen sa Ford at de anbefalte rød, siden den gjorde seg godt på bilder. Vi er enig. Kilde: ITavisen

Når vi snakket med Ford ønsket de at vi valgte rød fordi den “gjorde seg godt på bilder” og det hadde de rett i, den ser rett og slett helt knall ut. De perforerte Sensico-seter med røde sømmer gjør at den ser ut til å gå fort før du starter å kjøre.

Hassan Zouhar, bil-tester
Mustang-logoen gir en ekstra godfølelse når man setter seg inn i denne bilen. Kilde: ITavisen
Denne lille “skjermen” er faktisk et sett med sensorer som er ment for selvkjøring.

Rett over rattet sitter det som ser ut som en liten skjerm, vi måtte google litt før vi skjønte hva dette var. Det er faktisk en rekke sensorer og kameraer som er ment å brukes til å gi bilen ytterligere selvkjøringsegenskaper, men når vi kontaktet Ford om når dette kunne komme var dette svaret vi fikk:

Selvkjøring er foreløpig ikke tilgjengelig i Europa pga EU-regler.

Anne Sønsteby, Informasjonsdirektør Ford Norge
Det hel-digitale instrumentpanelet er godt synlig og gjør at blikket ikke trenger å vandre langt fra veien for å finne viktig info når man kjører.

Bortsett fra standard utstyrspakke (kommer tilbake til dette senere) så har testbilen en Bang & Olufsen Premium lydpakke med 10 høyttalere inkludert en integrert som lydplanke i dashbordet. Bilen har intelligent parkeringsassistent og et 360 kamera (4 kameraer rundt bilen). I tillegg har den panoramasoltak.

Standardutstyret

Den er også utstyrt med Sync (Sync 4A) som er Ford sitt forsøk på å ta igjen Tesla og andre på infotainment, Sync støtter OTA oppdateringer og skal bli bedre og bedre med tiden. I tillegg til en 10,2″ heldigitalt instrumentpanel så er det en sentral 15,5″ sentral berøringsskjerm hvor du styrer alt av funksjoner i bilen.

Infotainment skjermen på 15″ er lyssterk og responsiv.

Det er 8-veis elektrisk justerbare seter, og muligheten til å lagre 3 førerprofiler. Det er elektriske innfellbare sidespeil, røde bremsekalipper og mørkt taktrekk. I baksetet er to av de tre tilgjengelige setene utstyrt med isofix og montering av både fremovervendte og bakovervendte barneseter er enkelt og det er plass til Knerten mellom de om du, som undertegnede, er utstyrt med 0,5 barn over snittet.

Mustang Mach E er ikke verdens romsligste for de som må være baksetepynt, men om du ikke har Leif Juster i forsetet så går det greit.

Mustang Mach-E kommer med to valg når det gjelder batteripakker. Standard Range har 75 kWt batteri, Long Range har 99 kWt.

Lagring og bagasje

Helt bakerst blir det tydelig at det er plass til passasjerer som er prioritert, selv om 402 liter ikke er minst i klassen så er det begrenset.

Undertegnedes hunder ble “potegjengere” under testperioden fordi dobbeltburet fra Clas Ohlson ikke fikk plass over i testbilen. Ford har kompensert noe med “Frunken” i front, som rommer 100 liter.

Erfaring

Med forbehold om at vi ikke helt har lært hele bilen å kjenne og at vi ønsker å bli litt mer kjent med den først så er de første inntrykkene våre at det er en meget behagelig bil å kjøre. Statistikk på forbruk, kjøremønster og mer kommer vi mer detaljert tilbake til, men vi ønsker uansett å si litt om hvordan vi opplever bilen så langt uten alle tall og teknikaliteter.

Gjennom testen så tar vi med bilen på fire langturer totalt 1200 km, samt vanlig “familiekjøring” med transport til og fra treninger og ymse handleturer. Vi har forsøkt etter beste evne å replisere normal bruk i testperioden. Inntrykket vårt er at bilen gjør seg godt i alle situasjonene, den er behagelig å kjøre i de normale modusene, om du derimot setter den i “Untamed” eller utemmet modus så blir den noe i overkant stiv. Bilen har god kontakt med underlaget og har en direkte styrefølelse.

Jeg er 190, og romslig, og mange biler føles trange og på grensen til klaustrofobiske, det gjør ikke Mustang Mach E, her føler man at alle får god plass både foran og bak, bakkeklaringen på bilen gjør at det å laste inn og ut unger, passasjerer og varer er null problem.

Sammen med den smart funksjonen som tar førersetet bakover før du går ut gjør at du kan ha en perfekt kjørestilling, uten å ofre på plassen når du skal inn og ut av bilen.

En av mange fine detaljer med denne bilen er Mustang logoen som vises når du nærmer deg bilen. Kilde: ITavisen

På motorvei føles den silkemyk og responderer veldig godt. Vi hentet bilen hos Ford i Ski og første kjøreturen ble retur til det blide Sørlandet, så det første vi fikk erfare var hvordan bilen var på de lange strekkene. Og det er finesser som den smarte adaptive cruisekontrollen som gjør at man nyte kjøreturen mer samtidig som man har fullt fokus på veien.

Når vi derimot tok en liten avstikker inn til ett av de mindre tettstedene på veien og kom inn på en kortere strekning med brostein fikk vi ristet løs både jeksler og litt av entusiasmen som vi hadde bygget opp på veien ned. Setene er også litt under par, blant annet kan korsryggstøtten ikke kan justeres opp og ned, og det er ikke mulig å forlenge setet eller vinkel på sete-tuppen slik man kan i mange andre biler. Tross dette sitter man godt, og som sagt, bilen er stort sett god å kjøre.

Rent praktisk er vel Mustang Mach E nærmere en crossover enn en SUV, kurven bak på bilen er noe misvisende siden taket fortsetter sammen med den svarte forhøyningen. Kilde: ITavisen

Undertegnede satte igjen en Passat GTE for å stikke av med Mustangen, det første man ser er jo at selv om du har rundt 400 liter i bagasjerommet (visstnok 500 om du laster til taket), så er det langt fra plassen du finner i Passat eller andre biler som kanskje er mer direkte konkurrenter med Mach E. Så dobbeltburet til familiens hunder måtte stå igjen, og hundene må bruke labbene en ukes tid.

Det store soltaket gjør at bilen føles enda mer romslig.

Det er en smart luke fra bagasjerommet til baksetene som skal være en nordisk tilpassning av denne modellen som enklere lar deg frakte lengre objekter som ski, hockey-køller og så videre, for denne bilen er ikke godkjent for last på tak noe som også kan være en begrensning.

En del tekniske problemer

Gjennom testen klarte vi faktisk ikke å få digitale nøkler til å fungere, ei heller var selve opplevelsen av den digitale kompanjongen spesielt bra. Dette er en utfordring det er tydelig vi deler med veldig mange andre basert på de Mach E-gruppene vi ble medlem av på Facebook under testen. Det er gjentagende hvor mange som sliter med å bruke Ford sin egen app som nøkkel, men også mange har utfordringen med å få satt opp den til å håndtere lading.

Som sagt så forsøkte vi å få dette til, men mot slutten av testen gav vi litt opp og tok kontakt med Ford for en avklaring. Den 14.juni kom Anne Sønsteby, Informasjonsdirektør i Ford Norge, med følgende uttalelse til oss angående appen:

I tillegg til SYNC vil det også komme flere andre oppdateringer som skal forbedre Phone As A Key. Ikke alle disse vil komme som OTA-oppdateringer, så i noen tilfeller må kunden inn til forhandler.

Anne Sønsteby, Informasjonsdirektør Ford Norge – 14.06.21

En annen ting vi har lagt merke til, og som faktisk var det første som skjedde når vi fikk info om bilen, var at infotainment systemet hang seg opp. Ford-representanten viste oss hvordan man enkelt kunne starte det på nytt, og det funket, men det har også skjedd flere ganger etter det. Blant annet når vi skulle rygge ut av en parkering og park-kameraene ikke lenger ville fungere. Dette er forhåpentligvis ting Ford tar tak i og forbedrer, siden Sync støtter OTA-oppdateringer burde det være en smal ska.

Det skal komme en oppdatering av SYNC-systemet om ikke så lenge – som skal forbedre dette. Denne blir tilgjengelig OTA (Over The Air-oppdatering).

Anne Sønsteby, Informasjonsdirektør Ford Norge – 14.06.2021

En annen oppdagelse vi gjorde på den første turen var at frunken, eller panseret, var utrolig vanskelig å få lukket. Undertegnede anser seg selv til å være på gjennomsnittet når det gjelder praktiske oppgaver, men når nysgjerrigheten tok overhånd og man åpnet for å se hva som skjulte seg der inne så tok det gode 15 minutter, noen google søk og en SMS til en hjelpsom representant fra Ford før man selv klarte å lukke den igjen.

Det viser seg at flere har utfordringer med dette, det er ikke noe feil, det er bare det at det du er vant til fra andre biler med tyngre panser ikke fungerer her, og kraften du er nødt til å legge på for å få lukket det igjen virker lite intuitivt. På den andre siden så har Ford unyttet plassen foran godt og du får 100liter langringsplass der fremme, med eget sluk til når du har vært på “fisketur” med gutta, eller jentene. Frunken på Mach E er vanntett og har som sagt et sluk slik at du kan spyle ut bevisene etterpå, kjempesmart løsning altså.

Forbruk og lading

Det vi kan fortelle dere er dette, på 70 prosent lading som vi hentet bilen med, kom vi ikke helt frem til Kristiansand før vi måtte ta en lading, det var helt greit for det var på tide med en pause uansett.

Bilen støtter hurtiglading med makseffekt på 140-150KWh, noe vi opplevde at den klarte helt fint. Omtrent en tur på do, en burger og en cola senere så var vi på vei mot Kristiansand igjen. Rekkeviddeangsten lå igjen på ladestasjonen.

I snitt i løpet av testen lå vi på et forbruk på 18KWh på 100km på totalt 1800km på åpen landevei og ca 400-500 av disse var nok bykjøring. I løpet av en vanlig uke trenger du ikke innom en ladestasjon selv om du bare har tilgang til nødlading, altså lading i vanlig stikkkontakt.

Det er flere gode grunner til å ta skrittet helt ut og installere et tilpasset ladepunkt, men vi klarte oss uten dette. Dog så vi at å lade mye tok veldig lang tid, over 23 timer ville den ha for å lade fra ca 40 til 100%. Så om du har mulighet til å lade på jobb, eller bor lagelig til for en ladestasjon vil du kunne klare deg uten de store investeringene hjemme en god stund.

Konklusjon

Vi likte bilen, den er god og kjøre og har god plass for en familie som ikke trenger hele bagasjerommet hele tiden. Den har mange fine finesser, bærer Mustang-navnet med hevet hode men fra et teknologisk perspektiv er det for mange ting som skurrer, det fungerer bare ikke slik man forventer i 2021 – her har Ford mye igjen for at det skal føles som en fremtidsrettet applikasjon og bil, for de kunne like godt levert ut to nøkler med en gang i stedet for å skilte med en nøkkel og enkel og smart app som skulle erstatte alt behov for nøkler helt og holdent.

Det skal nevnes at bilen også har et kode-panel på sidesøylen ved sjåføren, denne kan brukes for å låse seg inn i bilen om både nøkkel og telefon ligger hjemme.

Vi konkluderer
Bilen er fin å kjøre, god på landevei men kan oppfattes noe stiv. Mustang-detaljer er gjennomgående i bilen og mye er gjort riktig. Dessverre faller den litt gjennom på de tingene som Ford selv selger bilen på, nemlig en god digital opplevelse i tillegg til den fysiske. Vi håper Ford klarer å løse utfordringene med appen og infotainmentsystemet snart.
Leservurdering182 Vurderinger
4.1
+
Totalt sett god kjørekomfort
Romslig for en liten familie
Veldig god rekkevidde og og forbruk
Hurtiglading
Meget godt lydanlegg
-
Håpløst ustabil app
Gjentagende problemer med infotainment systemet
Kan føles noe for stiv, lite responsiv
Ikke godkjent for takboks
8

Annonse