En meget aggressivt priset elektrisk pick-up med en oppgitt rekkevidde på 482 kilometer, dessverre er sannsynligheten for en lansering i Norge liten.
El-variant av fossilt ikon
F150 Lightning er el-varianten av F-150, og kommer i salg i USA fra våren 2022. I følge Ford er bilen myntet for salg på det amerikanske markedet og det er i skrivende stund uklart om de kommer til å selge den i Europa og derunder Norge.
For det amerikanske markedet så er el-versjonen priset likt som sin “forgjenger”, noe som kan være med å bidra til at denne bilen kommer til å selge særdeles godt på hjemmemarkedet. Hva en eventuell prising i Norge ville blitt er vanskelig å stadfeste på dette tidspunktet.
Lynkjapp med lang rekkevidde
F150 Lightning kommer med to forskjellige batteripakker.
Annonse
Den største batteripakken har 420 kilowatt maks motoreffekt, dreiemomentet er 1050 nm og gjør bilen oppgis å gjøre null til hundre på 4,5 sekunder. Rekkevidden er oppgitt til å være inntil 482 kilometer. Tesla sin Cybertruck har blitt testet til 0-100 på 2,9 sekunder.
Den minste batteripakken gir til sammenligning 370 kilometer rekkevidde og maks motoreffekt på 318 kilowatt. Dreiemomentet er det samme for begge variantene.
Hva er nytt
Lightning er på utsiden langt på vei identisk med sin forgjenger bortsett fra langsgående lys i front som gjør at grillen på bilen ser mer moderne ut. De har videreført alle de nyttige funksjonene fra den fossile versjonen som arbeidsbordet du kan felle ut, bak-lemmen som kan brukes som arbeidsflate og mye mer. Via infotainment systemet vil bilfører kunne se totalvekten til bilen (estimert) for å unngå overvekt, dette brukes også for å estimere rekkevidde.
En annen nyttig funksjon er at man kan trekke strøm rett fra batteripakken for å drive drillen, saga eller annet elektriske verktøy. Strømuttaket kan levere inntil 9,6 kilowatt, så om strømmen går hjemme kunne du brukt denne som reserve.
Bilens infotainment system støtter trådløs Apple CarPlay og Android Auto, og mottar OTA-oppdateringer fra Ford. F-150 Lightning leveres med Blue Cruise som lar fører ta hendene av rattet, på gitte veistrekninger.
Ingen fossil motor, mer plass foran
Blant bilens tekniske spesifikasjoner så er det også verdt å nevne at totalt nyttelast er 900 kilo, og den skal kunne trekke henger med inntil 4500 kilo totalvekt. Lasteplanet er på 1,7 x 1,28 meter, men i tillegg har bilen også et bagasjerom under panseret som rommer 400 liter.
Med sitteplass til fem personer så blir denne bilen også noe mer allsidig, også for transport og mennesker og ikke bare materialer.
Skulle du ønske at denne ble lansert i Norge?
Annonse