Facebook er langt ifra fornøyde med Apple nå som selskapets iOS- og iPadOS gjør det mulig for brukeren å si nei til app-sporing. Dette innebærer at selskapet vil tjene mindre på annonseinntekter grunnet færre muligheter for målrettet reklame.
Facebook taper penger grunnet iOS 14.5
Men at de to har hatt et anstrengt forhold helt siden 2011, det var ikke vi ikke klar over. Det er typisk at selskap som er forholdsvis nye til markedet testes av konkurrentene på en vennlig måte for å finne ut om det er mulig å tjene penger på hverandre, men tonen var altså anstrengt helt siden Jobs sin tid.
Det var over et tiår siden Apple utsatte iPad-versjonen av Facebooks app til det som den gang var et ungt Apple-produkt.
Juni 2011 skrev vi:
Annonse
“Facebook-appen til iPhone var klar da App Store åpnet i 2008. iPad ble lansert i april 2010 i statene, men har enda ingen offisiell app.”
Og at:
“Facebook skal ha testet flere forskjellige design og personer med påstått involvering i prosjektet har forklart at Zuckerberg personlig har brukt mye tid på appen.”
Dette forhandlet de med
Nå som denne gang var det en app-butikk som var roten til problemene: nærmere bestemt en app inne i Facebook-appen. Du ser vel hvor dette går? Ja, ingen vei for Facebook-sjef Mark Zuckerberk.
Ifølge Scott Forstall som kommuniserte med Mark Zuckerberg, listet grunnleggeren av det sosiale nettverket opp følgende kompromiss:
- Facebook kan fjerne en liste over apper i Facebook-appen – kan også fjerne lenker.
- Facebook kan stoppe tredjepartsapper fra å kjøre som “embedded web view”, altså en nettleser i Facebook-appen.
- Facebook ønsket at Apple skulle godta brukerinnlegg i nyhetsstrømmen relaterte til apper.
- Facebook ønsket at ved å trykke på en app i nyhetsstrømmen, så ble brukeren sendt til en app eller Apple. App Store. Om ikke App Store, så Safari.
Dette sa Apple nei til
Jobs svarte ja til kompromissene, fra sin iPad, men aksepterte ikke ett av punktene: å forby Facebook-apper til å lenke ut til Safari.
Apple så ingen fordeler for seg selv med eksterne apper: “Alle disse appene er ikke native, og har ikke noen lisens med oss og vi kommer ikke til å teste dem, de bruker ikke våre API-er, verktøy og heller ikke våre butikker, etc”, sa Phil Schiller den gang.
Facebook-appen til iPad ble lansert oktober 2011, men uten selskapets eget betalingssystem. Det høres velkjent ut.
Annonse