Annonse


Stor Apple Car-avsløring

I desember avduket Hyundai en plattform for elektriske biler E-GMP som kan vise seg å bli langt viktigere for bil-bransjen enn først antatt.

Biler har 40 til 50 ganger flere deler enn en mobil, påpeker Ming-Chi Kuo

I det siste har ryktene blusset opp rundt Apple og Hyundais samarbeid som jo nesten må være et faktum da sistnevnte har sagt at, joda, de to samarbeider.

Det mest spennende er ikke rekkevidden Hyundai avslørte i desember, men det faktum at bilen kan lades til 80 prosent på 18 minutter og med en rekkevidde på 500 km noe som også er anstendig og mer enn den rimeligste Tesla Model 3 (448 km), men mindre enn “Long Range” (580 km) og “Performance” (567 km). Ikke at dette er en direkte pekepinn for en bil som kommer om fire år, men det er uansett interessant i forhold til hvor Apple starter.

Hyundai bekreftet tidlig i januar, trolig til Apples forargelse, at de jobber med Tim Cook for å skape en Apple Car:

Kuo tror ikke Apple-bilen kommer før tidligst i 2025 (og selv det oppfattes som en offensiv strategi)

Det er Ming-Chi Kuo som hevder at Apple skal bygge sin bil på denne plattformen. Kuo melder at “vi tror Apple kommer til å nytte nåværende bilprodusenters ressurser og fokusere på selvkjørende maskin- og programvare, halvledere, batterirelaterte teknologier, formfaktor og internt romdesign, innovativ brukeropplevelse og integrering med Apples eksisterende økosystem.”

Annonse


Det er ikke sjanse for at Apple vil kunne klare å bringe sin egen bil til markedet innen fire til seks år om de ikke samarbeider med en etablert spiller i bil-bransjen.

Kuo påpeker nemlig at “Apples tette samarbeid med nåværende bilprodusenter (Hyundai Group, GM og PSA) som allerede har et omfattende utviklingsprogram, produksjon og ekspertise, vil korte Apples utviklingstid betydelig og skape en markedsfordel”.

Kilde:
AppleInsider

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse