De startet ikke Cyberpunk 2077-utviklingen før i 2016

Ifølge en lengre artikkel fra Bloomberg, startet ikke CDPR utviklingen av giga-spillet før 2016 da studioet tok omstart av utviklingsprosessen.

CDPR-medarbeidere mener studioet fokuserer mer på markedsføring enn spill

Dette selv om spillet ble annonsert helt tilbake i 2012. Men, du husker kanskje at vi ikke hørte noe om tittelen på mange år (seks, for å være nøyaktige) etter at studioet snakket om det aller første gang? Årsaken var at de var mer enn veldig opptatt med The Witcher 3 som først ble lansert i 2015 – samme år og året etter kom det to utvidelser. Spillet ble senere lansert på en rekke konsoller og ble jevnlig oppdatert.

Vi så spillet på en demo under E3 i 2018, og selv om mange var meget entusiastiske, virket spillets omfang, i kombinasjon med detaljnivået, for godt til å være sant også den gang.

De utviklet grafikkmotoren samtidig som spillet

Og det var også, ifølge Bloombergs kilder som nå hevder at demoen som ble vist for tre år siden “var mer eller mindre helt fake”.

Det var også mye irritasjon internt blant utviklerne over at de måtte bruke måneder på å utvikle E3-demoen, samtidig som de senere ikke kunne fatte hvordan de kunne klare å levere spillet 16. april 2020. Spillet ble så utsatt til november og deretter til 10. desember.

Utviklerne var også skeptiske til at de gamle konsollene ville klare å kjøre et så komplisert spill, men sjefene pekte på at de hadde klart utrolige ting med The Witcher 3, og kjørte derfor på. Det burde de ikke ha gjort, for de ble saksøkt av investorer som mente de hadde ført dem bak lyset.

Vi håper uansett Cyberpunk 2077 blir det spillet alle ønsker, ikke minst for CDPR og deres medarbeidere som jo satser knallhardt på veldig få, men store AAA-spill. Det er ikke lett.

Kilde:
Bloomberg