Hvis du noen gang lurte på hvorfor Mazdas helelektriske MX-30 har en rekkevidde på usle 210 kilometer etter WLTP-standard med det relativt lite 35.5kWh-batteriet så er svaret enkelt: Mazdas antatte miljøhensyn.
Sammenlignbar med dieselversjon av Mazda 3
Ifølge selskapets europeiske forskningstopp Christian Schultze er det nemlig for å ta hensyn til planeten.
Schultze har til Automotive News fortalt at batteripakken deres er nøye valgt ut for å balansere miljøpåvirkningen: totalt sett skal CO2-utslippet forbundet med både produksjon og energiforbruk på dette batteriet tilsvare en Mazda 3 i dieselutgave.
I kalkulasjonene har Mazda også inkludert et batteriskifte ved omtrent 160 000 kilometer.
Annonse
Schultze argumeterer for at batterier med lengre rekkevidde er verre for miljøet, med et eksempel i helektriske biler med en 95kWh-batteripakke. Ifølge ham belaster disse miljøet i større grad, både på grunn av produksjonen som blir mer omfattende og fordi den har mer kapasitet som tilsier høyere forbruk.
Kilde:
Engadget
Annonse