Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple dominerer smartklokkemarkedet. (Ill.: Apple )

Ingen er i nærheten av å utfordre Apple i denne kategorien

Dominerer smartklokkemarkedet.

En stund så det ut til at smartklokker var en utdøende produktkategori. Men det tilhører fortiden, for nå går smartklokkesalget så det suser.

Hele verden sett under ett økte antall smartklokke-leveranser 42 prosent, opp til 14 millioner, sammenlignet med tredje kvartal 2018.

Står alene for nesten halvparten av markedet

Det er selskapet Strategy Analytics som kan melde dette. Selskapets oversikt viser at Apple fortsetter dominansen. Cupertino-selskapet leverte 6.8 millioner Apple Watch-enheter i tredje kvartal i år. Det er en økning på 51 prosent sammenlignet med de 4.5 millionene de leverte under samme periode i fjor.

Tallene gjør også at Apple nå står for 47.9 prosent av hele smartklokkemarkedet. I fjor på samme tid hadde Apple en markedsandel på 45 prosent.

Leveransene til værs

Samsung er den nest største smartklokke-leverandøren, basert på antall leveranser. I likhet med Apple opplevde Samsung vekst, faktisk hele 73 prosent sammenlignet med samme kvartal i fjor. Samsung leverte i fjor 1.1 millioner enheter i tredje kvartal, men i år har de levert 1.9 millioner enheter. Det gir selskapet en markedsandel på 13,4 prosent.

Svak vekst

Tredjeplassen befestes av Fitbit. Selskapet, som nylig ble kjøpt av Google, opplevde også vekst, men i mindre grad enn Apple og Samsung. Veksten var på 7 prosent – Fitbit leverte 1.6 millioner enheter i tredje kvartal i år, mot 1,5 millioner i løpet av samme kvartal i fjor. Det gir Fitbit en markedsandel på 11.3 prosent.

Apple oppgir aldri salgstall for sin smartklokke, så tallene fra Strategy Analytics er bare estimater.

Kilde:
iMore

Stikkord: Apple, fitbit, samsung, smartklokke