Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Apple fortsetter smartklokke-dominansen. (Ill.: Trond Bie / ITavisen)

Apple fortsetter smartklokke-dominansen

Selskapet har en markedsandel på nesten 50 prosent. Men ett selskap opplever nedgang i salget.

Markedet for smartklokker vokser stadig, men til tross for at flere konkurrenter seiler opp ved siden av Apple, kan Cupertino-giganten fortsatt skryte av å være størst.

Les også: Galaxy Watch Active 2 har EKG og er billigere enn Apple Watch

Kraftig økning

Iløpet av andre kvartal 2019 skal Apple Watch ha stått for nesten halvparten av alle solgte smartklokker på verdensbasis. Det hevder Strategy Analytics.

Apple skal ha levert svimlende 5.7 millioner smartklokker iløpet av denne perioden, noe som gir selskapet en markedsandel på 46 prosent. Det er også en forholdsvis stor økning, ettersom det ble levert 3.8 millioner Apple-klokker samme kvartal i fjor.

Les også: Samsung er ikke de eneste som har ny klokke: sjekk ut Fossil Gen 5

Saken fortsetter under bildet.

Samsung vokser – Fitbit opplever nedgang

Totalt, uavhengig av produsent, har det blitt levert 12.3 millioner smartklokker på verdensbasis. Apples nærmeste konkurrent er Samsung, som leverte 2 millioner klokker. Det er en brukbar vekst, med tanke på at de leverte «kun» 1 million enheter samme kvartal i fjor.

Les også: TEST: Apple Watch Series 4 LTE – reddet av watchOS 5

På tredjeplass ligger Fitbit, med sine 1.2 millioner leverte smartklokker. Det er for øvrig en nedgang på 100 000 – i fjor leverte Fitbit 1.3 smartklokker.

Apple oppgir aldri salgstall for sin smartklokke, så tallene fra Strategy Analytics er bare estimater.

Kilde:
MacRumors

Stikkord: fitbit, smartklokke