«New Volkswagen» markerer starten på en ny æra for Volkswagen. Det melder selskapet i sin norske pressemelding.
Det er naturlig, for i dag avduket de offisielt ID.3, en hel-elektrisk som er en like viktig lansering som Beetle og Golf var i sin tid med titalls millioner solgte.
Stor dag for selskapet
Bærekraftig mobilitet er en av grunnpilarene i den nye forretningsfilosofien til selskapet samtidig som de avslørte den helt nye bil-plattformen:
“Batteri, forsyningskjede og produksjon: ID.3 er den første modellen som er karbonnøytral når den leveres ut til kundene,” forklarer selskapet og poengterer at selskapet nå ønsker å gjøre elektriske biler til virkelig allemannseie:
Annonse
“Norske priser starter fra under 330.000 kroner, og den kommende basismodellen blir enda gunstigere.”
Les hele VWs pressemelding
Visjon blir realitet: Verdenspremiere på ID.3
– ID.3 er en allrounder som er egnet for daglig bruk. Den er kompakt, med manøvrerbarheten til en liten bil, samtidig som den har innvendig plass som en bil i mellomklassen. Den kombinerer spennende design med innovativ teknologi og betydelig rekkevidde, understreker Silke Bagschik, leder av salg og markedsføring for ID.-familien, kvelden før IAA.
ID.3 fra Volkswagen starter en ny æra av klimavennlig mobilitet. Denne første modellen i ID.-serien er karbonnøytral, har imponerende kjøredynamikk, og er fullt oppkoplet mot Internett. Som alle kommende ID.-modeller, er ID.3 basert på den nye modulære elektriske plattformen (MEB). Den er konstruert for elektrisk drift, uten kompromisser.
Det nyutviklede design-DNA-et gjør at ID.3 umiddelbart gjenkjennes som en nullutslippsbil. Tenkt og tegnet for en elektrisk fremtid, bringer den nye designkvaliteter til kompaktklassen.
– Med ID.3 går Volkswagen inn i fremtiden, sier Klaus Bischoff, sjefsdesigner hos Volkswagen. – Det naturlige formspråket og den absolutt intuitive brukeropplevelsen viser en ny, elektrisk tenkemåte, fortsetter Bischoff.
Interiøret er også revolusjonært. Den lange akselavstanden i MEB-layouten, kombinert med svært korte overheng, resulterer i et ekspansivt interiør: «Open Space». Plassen og luftigheten dette skaper, gjør at femseteren setter nye standarder i kompaktklassen.
Nye Volkswagen
Volkswagen
presenterer nytt merkevaredesign og ny logo på bilutstillingen i Frankfurt. Presentasjonen
av merket skal bli betydelig yngre, mer digital og generelt mer moderne. Det
nye merkevaredesignet er en logisk konsekvens av Volkswagens strategiske
reorientering
Akkurat som Bobla og
Golf gjorde i sin tid, vil ID.3 bety starten på en ny æra for Volkswagen –
elektrisk, tilkoplet og karbonnøytral. Den strategiske endringen, som innebærer
både reorientert innhold og bærekraftige produkter, ble startet for nesten fire
år siden. Nå blir dette synlig i form av et nytt merkevaredesign.
– Volkswagen har fattet og iverksatt modige beslutninger innenfor nesten alle
aktivitetsområder. Den omfattende omprofileringen er en logisk konsekvens av
merkets strategiske orientering, sier Jürgen Stackmann, styremedlem med ansvar
for salg, markedsføring og ettermarked hos Volkswagen. – Jeg er veldig stolt
over hva vi har oppnådd: «Nye Volkswagen» har en presentasjon som er kraftfull,
fresh, positiv og attraktiv, fortsetter Stackmann.
Merkevaredesignet «Nye Volkswagen» vil inngå i designet av bilene, i kontakten med
kundene, og i alle firmapresentasjoner. Målet er å skape en helhetlig
kundeopplevels som er moderne og fascinerende, i hele verden, og i alle
kanaler.
– Det nye merkedesignet reflekterer en mobilitet som inngår som en naturlig del
av livet til
menneskene. Volkswagen har alltid hatt en nøkkelrolle her. I en ny
mobilitetsæra, er mottoet «digital først, uten noen filter», sier Klaus
Bishoff, sjefsdesigner hos Volkswagen. Han har spilt en nøkkelrolle i
utformingen av den nye kundetilnærmingen.
I motsetning til normal bransjepraksis, så er det nye merkevaredesignet ikke
utviklet av eksterne byrå, men av et fellesteam hos Volkswagens design- og
markedsavdelinger. Designet er utviklet med bidrag fra alle firmaets
avdelinger, på rekordraske ni måneder, med en samarbeidsform utviklet av
Volkswagen spesielt for dette formålet.
Den nye presentasjonen vil ikke bare bli kraftigere og mer fargerik, men også
digitalt orientert, fra merkets logo, til hele verdenen av bilder. Det visuelle
merkespråket vil bli veldig forskjellig fra det Volkswagen har presentert til
nå.
– Som et hovedprinsipp, blir målet fremover ikke å vise en perfekt
reklameverden. Vi vil bli mer menneskelige og livlige i våre presentasjoner,
innta kundeperspektivet i større grad, og fortelle autentiske historier,
forklarer Jochen Sengpiehl, sjef for markedsføring hos Volkswagen. I framtiden
vil fokuset ikke i så stor grad bli på bilen, men snarere folks liv og
mobilitetsopplevelse.
Symbolet og varemerket vil bli den nye logoen. Den blir mer moderne, klarere og
enklere. Logoen blir redusert til sine mest sentrale element, og presentert med
et todimensjonalt design. Det vil tillate mer fleksible bruk, og gjøre den
slående gjenkjennelig i digitale medier. Dette gjelder også nye merkesignaler
som piktogram, typografi, farger og layouter. For første gang vil Volkswagen
også ha en lydlogo. I tillegg vil merket ha en kvinnelig stemme i fremtiden.
Startskuddet vil bli avdukingen av den nye logoen på høyhuset ved selskapets
hovedkvarter i Wolfsburg. Endringene blir deretter gjennomført i flere bølger,
med en kostnadsoptimert og ressurskonserverende tilnærming.
I første omgang blir endringene gjort hos merkets lokaliteter og forhandlere i
Europa. Så følger Kina i oktober. Deretter blir endingene gjennomført trinn for
trinn i Nord- og Sør-Amerika, så vel som resten av verden, fra starten av 2020.
Til sammen er 171 markeder omfattet. Hos mer enn 10 000 forhandlere og
servicepartnere rundt hele verden skal mer enn 70 000 logoer byttes.
Volkswagens omprofilering blir dermed en av de største operasjonene av denne
typen i hele den industrielle verden.
Det nye merkevaredesignet er et resultat av «Transform 2025+»-strategien som
Volkswagen vedtok i 2015. Merket forbereder nå fase to, med iverksetting av
strategien for e-mobilitet og digitalisering. Volkswagen som produsent vil for
første gang være innrettet for å kunne kommunisere direkte med kundene gjennom
et nettverk av biler, forhandlere og kunder – med kundene i fokus. Volkswagen
transformeres fra en ren bilprodusent til å bli en tilbyder av
mobilitetstjenester utover kundens egen bil. For dette formålet, endres
salgsstrukturen sammen med forhandlerne grunnleggende, og markedsføringen
innrettes tilsvarende.
Annonse