Hopp til navigasjon Hopp til innhold
De to iPhone X-enhetene vi fikk fra Viweb er legitime, men selskapets drift gir ingen mening da produktene er handlet fra en eller flere elektronikk-butikker i Vinstra-området. (Ill.: Ole Magnus Kinapel/ITavisen)

Viweb varsler rettslige skritt mot kunde som føler seg trakassert – vi vet hvor selskapets iPhone-er stammer fra

Har ingen Apple-avtale.

Vi vet nå mer om enhetene Viweb sendte oss.

Dette er saken

Vi ble tipset av en leser om Viweb, et selskap som markedsfører iPhone X med masse lagring til både 4000 og 5000 kroner – dette er under halvparten av Apples egne priser. Det er i tillegg sjeldent store tilbud på Apple-produkter, og produktene holder en god bruktpris.

Vi har prøvd å få Viweb i tale for å få en forklaring på hvordan dette er mulig fra og med den første artikkelen 10. august, men selskapet ønsker ikke å forklare hvordan det er mulig å selge så billig, og peker i stedet på at de har direkteavtale med Apple og flere andre teknologi-giganter.

Vi fikk enorm respons på begge artiklene, og valgte derfor å følge salgsprosessen til en iPhone X 256GB. Varen ble betalt med Paypal.

Etter litt over fire uker hadde produktet fremdeles ikke ankommet, selv om det ble betalt for ekstra kjapp frakt der 1 til 4 uker leveringstid var garantert.

Kort tid etter at klagen ble innsendt Paypal kommer det to pakker: en til personen vi bestilte til og betalte for, og en til ITavisen. Sistnevnte ordre ble aldri lagt inn av oss, og vi betalte aldri for enheten som derfor blir sendt tilbake.

Vi har kjørt serienummer på mobilene på både offentlig og lukket database. Følgende er hva vi fant ut.

Dette vet vi

Vi vet hvem som er distributører: en av dem befinner seg i Sverige og er helt legitime. Denne importøren har også norsk avdeling.

Den norske avdelingen kjente ikke til Viweb før ITavisen kontaktet dem, og bekreftet at de aldri har vært kunder. Den svenske avdelingen mobilen originalt kommer fra, har vi ikke hørt noe fra etter å ha kontaktet dem.

Begge enhetene vi fikk er legitime og stammer opprinnelig fra en nordisk el-distributør.

Hvor mange får produktene sine?

Vi har tidligere avslørt at Viweb hadde gjort iPhone-kjøp i området fra kjente el-kjeder. Dette bekreftet også en person med kjennskap til situasjonen. Personen meldte at bedriftene ikke lenger ønsker å handle med Viweb.

Med andre ord handler Viweb produkter til mange tusen kroner mer enn de selv selger dem for, noe det ikke finnes logikk i, og som umulig kan skape en lønnsom bedrift.

Hva angår den økonomiske situasjonen, har Viweb AS en tvungen panteheftelse på 77 372 kroner.

Har ingen Apple-avtaler

Vi vet også at de ikke har noen avtale med Apple, ei heller på butikknivå, og når heller ikke distributørene ser ut til å kjenne dem, så gjenstår det ikke så mange muligheter, spesielt fordi vi vet at den aktuelle distributøren selger til blant annet Elkjøp og andre.

Det ser derfor ut til at Viweb handler et visst antall nordiske iPhone-modeller til et knippe kunder.

Vi pakket opp og fant dette:

Dette er kartet over butikker med Apple-avtale i området:

Dette er noen av butikkene som selger Apple-produkter i området. Viweb er altså ikke på Apples offisielle liste. Vi kan også avkrefte at de har direkteavtale med Apple.

Varsler rettslige skritt mot kunde

En ITavisen-leser hevder han har fått en e-post fra Viweb (debattinnlegget finner du her) der selskapet varsler rettslige skritt.

Dette er saken:

«Ny Update: Jeg klagde inn Viweb til Paypal før de refunderte pengene mine, jeg har gitt beskjed til Paypal om dette men de har likevel tatt kontakt med Viweb for å kreve pengene «mine» tilbake. Så nå driver Viweb å sender meg trusler på mail om rettslige skritt hvis ikke jeg ordner opp i dette. Jeg har forklart hele saken, at de (Viweb) ble rapportert inn til Paypal da jeg ikke fikk kontakt på mail og telefon. Altså før de refunderte mine penger. Men Viweb gir seg ikke, så nå går jeg og anmelder dem for trakassering og trusler på mail. Regner ikke med at dette er en sak Politiet har «ressurser» til å ta tak i, men da er det ihvertfall gjort.»

Han forklarer saken med egne ord:

«Jeg bestilte en iPhone X 256GB Space Grey for totalt 5000 kroner inkludert frakt. Etter det var gått over fire uker etter bestilling, så ville jeg ikke vente mer, og prøvde å kontakte Viweb for kansellering av ordren. Det var lettere sagt enn gjort, så jeg tok kontakt med Paypal.»

«De ordnet opp med refusjon av penger, men Viweb tok kontakt med meg på e-post før jeg fikk pengene tilbake av Paypal fordi jeg hadde fått refundert pengene direkte fra dem, altså Viweb.  De var veldig sinte grunnet dette med Paypal og skulle ta dette videre (basert på e-posten jeg har delt i kommentarfeltet. Red anm.: Les den under) rettslig da de mener at jeg sverter deres navn og etc. Nå etter at jeg har fått tilbake 5000 kroner både fra Paypal og fra Viweb, så får jeg hverken kontakt på e-post eller telefon med Viweb, jeg kom gjennom en gang på telefon og fikk beskjed om å vente fordi de hadde så mye å gjøre.»

«Jeg sa da bare ok og at jeg ikke gidder å prøve å gi dem pengene tilbake», forklarer kunden som ønsker at Viweb skal ta kontakt med ham så de kan gjøre opp.

Dette er svaret Viweb sendte ham:

«Hi
Mr (skjult),

VIWEB AS is a Norwegian company
registed, trademark, copyright that have service been provide by Norwegian service provider in Norway and abroad and is not a private person!
We operate not only in Norway!
So who are you referring on your statement “you» ?!

Any Public channels are been monitored and register by Third Party and any misused of the term VIWEB or company we take legal action following Norwegian Law and what country the website statements in cause is hosted!

We had notified you, follow the way you like, but will be legal matter from now,

The claim is still open after days not hours of the refund done, that is a false claim, and we do not take this matters lightly you got the money transfer to your own bank account no notification was sent to Paypal by your side, so Paypal is requesting another refund to you for the same product canceled and already refunded…

Paypal can be informed however the facts are only one, refund was done, and the claim still maintained for refund from Paypal ?!

The previous threats are yours against VIWEB AS and that was done with Norwegian Service provider that you stated that you are going. to go to the police if a or b is not meet, and many other things so please follow the way you feel right.

Take this matter serious because we are stating our position on this email will be sent a letter from Lawyer from VIWEB AS to you and Paypal !

If you think we are on this business only from now you are wrong, so respect people and companies following Norwegian Law.

We provide honest work and provide customer service correct, we accept if a customer is not happy or had bad experience but we to not tolerate demands, threats , defamation, false information with name of VIWEB AS so this definitely will follow!

Best regards
Viweb
Nedregata 1
2640 Vinstra
Norway»

Viweb varslet rettslige skritt også mot ITavisens driftsoperatør

Selskapet har også sendt et lignende brev til ITavisens driftspartner. Butikken mener de er nødt til å rense egne servere for innholdet ITavisen har publisert om dem. Kravet fikk ikke medhold.

Dette er brevet:

«We are contacting your company because your company have one domain that is itavisen.no hosted your companies platform.

Following specific rules the following is being address:

-Copyright and Trademark the word VIWEB is been used multiple times without any consent or permission, contents of Viweb As Website and Facebook page was copied

-Hate Speech in the hosting itavisen.no and using service of Disqus to disseminate speculation and bad reputation, defamation regarding VIWEB AS

-Defamation is a crime in Norway and USA.

-Legal summon have been submitted against the editor in USA and Federal Laws apply , IC3 Unit and White Collar Unit are involved in this matters also Federal Trade Comission when using CloudFlare.

-CloudFlare had comply with the request!

Red anm.: Navn fjernet have 24h to make a decision.

Legal action in Norway with Norwegian Lawyers had start and will go further to court with enough evidence of this matters we will not make any deals prior court!

VIWEB AS belongs to Group that is in USA and Hong Kong, the Holding will sue any company and anyone in Norway following this events.

Norwegian Police and specific Police departments regarding this matter are fully involved on this.

NORID-> UNINETT FAS AS is been contacted and some other Government departments in Norway!

Best regards
Paulo
VIWEB AS
Nedregata 1
2640 Vinstra
Norway»

Stikkord: Eksklusivt, iphone, Mobil, viweb