Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Hva kommer til å skje om Google og Facebook tvinges til å moderere alt innhold?

Facebook og Googles største frykt er at denne loven forsvinner

«Section 230» har gitt disse selskapene all makt – er dette begynnelsen på slutten?

Etter en rekke skandaler relatert til personvern, der den største synderen i den siste tiden er Facebook, ser amerikanske myndigheter og EU til å ha fått nok.

Forsvinner seksjon 230?

I politikkens verden skjer ingenting med en gang, men nå ser vi bevegelser som tyder på at Facebook, Google og lignende selskap kan komme til å miste det gylne regelverket (Section 230 of the Communications Decency Act) som til nå har beskyttet slike selskap, nemlig det faktum at de ikke er ansvarlige for innholdet som lastes opp. Lovverket kom på plass når nettet enda var et spedbarn – den gang var man nok var alt for naiv i forhold til fremtiden.

Den gang hadde svært få, om noen, noen anelse om hvor store og mektige et par selskap ville bli, noe disse selskapene kan takke nettopp disse lovene for som har gjort brukeren til produktet selskapene tjener penger på.

Dette er paragrafen i lovverket som har gjort Google til det mektigste selskapet i menneskets historie:

«No provider or user of an interactive computer service shall be treated as the publisher or speaker of any information provided by another information content provider.»

Er ikke lenger en nøytral tjeneste

De som er for strengere lovverk mener at selskapene ikke lenger kan påberope seg å være nøytrale av den grunn at hver gang de sensurerer eller luker bort informasjon, så har de utført en redaksjonell avgjørelse og er dermed mer som en avis å regne, enn en offentlige, urørt database der folk kan skrive det de ønsker.

Motstanderne mot slike lovverk hevder at det er umulig å håndheve alle brukerne, og at et lover som krever dette, vil medføre at selskapene kollapser.

I gang både i USA og EU

I USA er dette allerede i gang, for i april skrev president Donald Trump under på en lov som holder selskap ansvarlige om det oppdages innhold som bidrar til sex-menneskehandel.

I EU er også tonen langt mer proaktiv, da det for en tid tilbake ble innført en lov som krever at tjenester som Facebook tar ned terror-sympatisk innhold innen en time etter at innholdet er flagget av myndighetene – skjer ikke det, risikerer selskapet bøter.

På den ene siden er det bra at selskapene selv må ta mer ansvar for å ta ned innhold som direkte skader mennesker, men på den annen side er det en umulig oppgave å følge med på alle hele tiden, og faren for at Google og Facebook kan komme til å sensurere legitimt innhold og peke på loven er faretruende overhengende.

EU skal tvinge sosiale medier til å slette terrorpropaganda innen en time

Tapte, men Google You Owe Us anker

En relevant sak akkurat fant sted i Londons høyesterett som i kveld avviste et massesøksmål mot Google.

Sakens kjerne er at Google, ifølge søksmålet og senere dommeren, fikk tak i iPhone-brukernes nett-historikk ved å lure seg rundt sikkerhetsinnstillingene i Apples egen nettleser Safari. Dette skjedde mellom juni 2011 og februar 2012.

Dommeren i saken påpeker at Google uten tvil hanket inn brukerdata og at dette var feil å gjøre, men at anklagerne ikke hadde klart å bevise at de hadde blitt påført skader som følge av det.

Rett etter at nederlaget ble kjent varsler massesøksmålgruppen, Google You Owe Us, at de anker.

Vi skrev om massesøksmålet da det ble kjent i mai i år:

«Det selskapet gjorde med Googles nettleser var å lure seg rundt anti-tracking-funsjonen i Safari til iPhone, ifølge søksmålet. En forsker skal ha avslørt dette i 2012. I USA har Google allerede betalt bøter for samme sak.»

«Et massøksmål som involverer over 4,4 millioner mennesker som til sammen ønsker 4,29 milliarder dollar fra Google – det blir opp til 1000 dollar per person representert i søksmålet. Google på sin side nekter for at informasjon om personene ble utlevert tredjeparter og at informasjonen var anonym og derfor også umulig å identifisere personene.»

 

Kilder:
Reuters
Google You Owe Us

Stikkord: facebook, Google, personvern, politikk, sikkerhet