Nettstedet PCGamesN skriver at Microsoft Research og forskere fra University of South California har utviklet en ny teknikk for rendring av hår i spill.
Mer realistisk hår
Teknologien drives av et nevronettverk som er i stand til å fremstille hårmodeller i 3D basert på et referansebilde i 2D, og det i sanntid.
“Realistisk modellering er en av de vanskeligste oppgavene når man digitaliserer virtuelle mennesker”, sier forskerne som har matet nevronettverket med 40 000 hårfrisyrer og 160 000 2D-bilder fra flere vinkler for å trene det.
På den måten er teknologien til Microsoft og forskerne i stand til å reprodusere hår i 3D i en rekke frisyrer, farger, lengder og liknende, kun fra et enkelt 2D-bilde. En demonstrasjon av det kan du se i videoen under:
Annonse
Hvis man aktiverer Nvidia HairWorks i spill vil man merke at bildefrekvensen synker, dette fordi det kreves mye datakraft for å fremstille realistisk hår. AI-teknologien til forskergruppen og Microsoft kan bidra til å gjøre HairWorks-teknologien enda bedre og mindre ressurskrevende.
PCGamesN skriver at dagens GPU-er fra Nvidia muligens ikke er klare for oppgaven, men at det er mer sannsynlig at den neste generasjonen – som ikke er altfor langt unna lansering – kan levere dette.
Kilde:
PCGamesN
Annonse