Vi har sett Cyberpunk 2077-gameplay - dette er hva vi kan fortelle deg
Vi ønsker 2077 skal være et utrolig bra spill, og dette ser imponerende ut, men det er for mange spørsmål vi sitter igjen med, og det er fremdeles ikke avslørt et lanseringsvindu. Vi er redde dette blir for mye skyting, og for lite hjerne.

Annonse


Vi har sett Cyberpunk 2077-gameplay – dette er hva vi kan fortelle deg

CD Project RED samlet 50 fans og journalister i en liten kinosal og viste så 45 minutter med gameplay fra det mye omtalte og veldig etterlengtede Cyberpunk 2077.

Må lykkes med stor-prosjektet

Årsaken er det polske studioet bak, CD Project RED, som har skaffet seg mer enn en kult-fanbase: de er en stor kundemasse. Og siden studioet bruker mange år per tittel, som Rockstar, Blizzard og Naughty Dog, må de få spillene de lager være veldig bra.

Det sier seg selv at man må tjene inn pengene man har brukt i løpet av en periode på fem år eller mer med hundrevis av personer på nærmest døgnvakt.

Merk: når du fullfører oppdrag, vokser ditt “street cred level”.

Annonse


Slik starter det

Utviklerne hevder dette er et ekte RPG (dette er noe vi tviler mest på, og som gjør oss mest engstelige – er det nå egentlig det?), så man starter selvsagt med å velge kjønn (det er to av dem), utseende, samt bakgrunnshistorien til karakteren oppsummert i korte trekk i bokser man selv plukker fra.

Litt om karakteren (som man hører stemmen til når historien skrider frem): verden er dekadent, narsissistisk og full av skitten popkultur. Du er “V”, og du ønsker å være din egen person, helt utenfor systemet. De sa ikke mer enn dette.

Og, poenget må være at man skal leve seg inn i karakteren om dette er et RPG, men siden man hører stemmen til personen man spiller som, forsvinner denne illusjonen da hun har veldig mye personlighet. Hankjønn-karakteren ble ikke testet under denne gjennomgangen. Vi er heller ikke så fryktelig imponert over dialogen og karakterene, som ikke holder høyt nok nivå i forhold til eldre spillere som har hørt frasene og sett personlighetene før.

Merk: ifølge utviklerne er 2077 “mye, mye større enn Witcher 3”.

Det er verdenen rundt deg som imponerer mest

Designet av verdenen minner endel om Deus Ex, bare mer “gritty” (det er mer Blade Runner enn Deus Ex, men det er lett å se inspirasjon er hentet fra begge). Det har vi personlig ikke noe imot uansett.

Som alle moderne RPG-er, er det lineære oppdrag å fullføre, inkludert det vi fikk se da V og en kompis stormer det som ser ut som et ulovlig organsykehus.

Etter at kunden som har kjøpt den dyre helse-forskingen av selskapet du jobber for blir flydd i sikkerhet, er det på tide å flykte fra åstedet før flere fiender dukker opp.

“Free State of North California” er hvor dette utspiller seg, men det ser ut som et forfalt LA (Blade Runner hentet mye fra byen, blant annet den berømte åpningssekvensen). Faktisk er det nå en teoretisk mulighet i den virkelige verdenen (is this the real world?) at California deles opp i tre da det vil være på stemmeseddelen i november. Project RED traff nok bedre enn de kunne drømme om.

Skytingen ser minst spennende ut

Vi så ingen lastetider mens spilleren beveget seg rundt i det som virker som en gigantisk by der man kan gå dit man vil, selv om vi må innrømme at der man fullfører oppdragene, for det meste inne, føles litt for trangt. Dog: hver eneste lille krok og person er pent detaljert.

Det er først når man er ute av leiligheten at man virkelig imponert over detaljnivået og antallet NPC-er som gjør byen mer virkelighetstro enn vi har sett tidligere i andre spill i sjangeren. I leiligheten fyller man på med våpen og ammunisjon, samt jakker (for bedre forsvar). Leiligheten din er i en tettpakket “hub”, en mega-bygning, som har sitt eget mikro-samfunn med de selvsagte shady våpenselgerne man kan handle fra. Alt i spillet følger loren til Cyberpunk-bøkene.

Man får servert spillets logo når man er ute, noe som er en fin introduksjon og greia i spill for tiden (stå oppe på fjelltoppen og få servert logoen har vi jo sett før).

Merk: “eddies” er kallenavnet for valutaen i spillet som egentlig er euro-dollars. Skummel fremtid.

Man blir kort tid inn i historien utstyrt med et iris-hack som gjør det mulig å zoome. Samtidig viser den HUD ammo-info i tillegg til å gjøre salvene litt kraftigere. Ikke akkurat originalt, men hva så. En såkalt “ripper doc” fikser dette for deg, og det finnes de doktorene som ikke følger spillereglene.

Av spillermekanikk finner man dobbelhopping, og mulighet til å gå på vegger med sine innebygde klør. Helsa genereres ikke tilbake av seg selv, men må forbedres med en dings man smatter på. Det er for øvrig ikke det eneste man suger på – man blir titt og ofte spurt om man vil ha et trekk av det ene og det andre, og i et av oppdragene ser det ut til å være best å røyke det man blir tildelt, i stedet for å takke nei (noe som er mulig), for å være en del av gjengen under en våpenhandel. Man kan også gjøre tiden sirup-sakte slik at man kan drepe dem enklere (gud så originalt), samt skli mens man skyter (gud så originalt #2).

Selv om dette er et påstått RPG, er det også et FPS som et hvilket som helst annet, og vi så dem ikke gjemme seg mye mens de spilte – det var aller mest “run and gun”, men man ser i det minste hvor mye skade man gjør per treff.

Noe som er kult er at man kan hacke fiender og dermed også hele systemet de er koblet til. Dette er jo 2077. Man kan så deaktivere våpen.

Dette overrasket mest

Du har en bil du kan sette deg inn i. Ja, faktisk, og den går ikke på skinner heller selv om kjøringa ikke ser så veldig underholdende ut og for stiv. Vi er usikre på om du kun kan sette deg inn i bilen om et oppdrag krever det, men vi tror ikke det er sånn.

Nevnte jeg at man kan klatre på vegger med klør?

Det er uansett spennende at man kan kjøre ut i den store byen uten lastetider, som for nevnt mange ganger: detaljnivået er utrolig. Vi så en biljakt med skyting mye likt GTA.

Merk: denne verdenen sparer ikke på vokseninnholdet med vold vi er vant med fra FPS, men også med pupper i fri utfoldelse og sex som vi kanskje ikke er vant med fra amerikanske studio. Merk også at ingen som har spilt REDs Witcher-serie er overrasket.

Vi er ikke helt sikre på de vil lykkes

De prøver mye denne gang, RED: dette er delvis et RPG, et FPS og noe som ser ut som litt Rage-aktig action på fire hjul? Vi setter spørsmålstegn ved det, da vi ikke vet hvor stor del dette blir av spillet. For egen del håper vi de holder tilbake. Rage 2 kommer til våren. Det får holde.

Vi håper dette er mer ett RPG enn et FPS, men det ser ut som en blanding. Det er også lov å håpe at de innfører sniking og slike ting, men vi så ikke noe av dette under gjennomgangen.

Ting som at våpenet har en rikosjett-analyse slik at man lett treffer folk som gjemmer seg er kult, men AI-en virker ganske dum og skytingen kan ende opp med å bli for enkel. Vi håper de gjør større forbedringer frem til lanseringen, som foreløpig ikke er kjent.

Flerspiller lanseres ikke tittelen med, men det kan komme på plass senere, har RED nylig uttalt.

Annonse