Annonse


Forbrukerrådet klager inn Nintendo, EA, Valve og PlayStation

Forbrukerrådet melder i en pressemelding at det har klaget inn fire spillplattformer til Forbrukertilsynet for brudd på angreretten.

Klages inn

— Spill for PC og konsoll skal også følge lover og regler, fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, i en pressemelding.

Rådet viser til en rapport gjennomført i desember i fjor der flere av de digitale spillbutikkene kom dårlig ut. Forbrukerrådet ber nå at Forbrukertilsynet følger opp to problemstillinger:

  • Steam, Origin og Playstation Store innhenter ikke eksplisitt samtykke fra forbrukerne til at angrerett bortfaller, men ser likevel ut til å praktisere at angreretten bortfaller.
  • Nintendo lar ikke forbrukere avbryte forhåndsbestilte kjøp etter at forhåndsnedlasting har begynt, selv om spillet ikke er tilgjengelig for bruk.

— Dette er i strid med norsk og europeisk angrerett og svært uryddig av fire mektige spillplattformer, sier Myrstad i pressemeldingen.

Annonse


— Handel med digitale produkter og tjenester, slik som digitale spill for pc og konsoll er ikke et lovtomt rom. De store spilleverandørene som selger sine varer på nett er blant verdens største underholdningsselskaper. De skal – som alle andre – følge lover og regler og ivareta forbrukernes rettigheter.

Førte ikke frem

Forbrukerrådet har tidligere sendt brev til Nintendo og bedt dem om å følge regelverket og endre praksis, men det har ikke ført frem. Nintendo of Europe uttalte i februar at “Driften av Nintendo eShop i Europa er fullt i samsvar med europeiske lover som gjelder forbrukerens lovbestemte rettigheter.”

I tillegg rapporteres også tre andre digitale spillbutikker inn til Forbrukertilsynet. Microsofts Xbox Store ble også kritisert i rapporten fra desember, men er ikke en del av denne klagen ettersom den kun omhandler angrerettspraksis.

Vi har kontaktet selskapene for kommentar. Bergsala henviser til Nintendo of Europe for kommentar.

 

Kilde:
Forbrukerrådet

Annonse