Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Forbrukerrådet kritiserer Nintendo. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu)

Forbrukerrådet mener Nintendo bryter loven – dette sier Nintendo

Spill: Nå ber de spillselskapet gjøre endringer.

Etter en kritisk rapport fra Forbrukerrådet tidligere i år, der flere digitale spillbutikker fikk negativ tilbakemelding, ber rådet om endringer fra Nintendo.

Oppdatert, 18:02:

Nintendo står på sitt og hevder at «Driften av Nintendo eShop i Europa er fullt i samsvar med europeiske lover som gjelder forbrukerens lovbestemte rettigheter.«.

Ber om endringer

I spillselskapets digitale spillbutikk, eShop, er det ikke mulig å kansellere forhåndsbestillinger. Nintendo sier at alle kjøp er endelige, og det er dette Forbrukerrådet reagerer på.

– Du har alltid rett til å angre på kjøpet før spillet er lansert, sier Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, overfor NRK og legger til at praksisen til Nintendo er i strid med angrerettloven.

Han forteller til statskanalen at det også er i strid med den europeiske lovgivningen som sier at forbrukere har rett på å angre et kjøp før spillet er lansert.

I det spillet lastes ned har man mistet retten, sier Iversen til NRK.

Ønsker svar

Nå ber Forbrukerrådet Nintendo om å endre praksis og har sendt brev til Nintendo of Europe der de spør om selskapet har planer om å imøtegå kravet og om en juridisk begrunnelse hvis ikke de ikke vil endre praksis, skriver nyhetsmediet.

– Vi ønsker å synliggjøre problemstillingen, og få et svar fra Nintendo om hvorfor de har valgt denne løsningen, sier Iversen til NRK.

Nintendo Europe har så langt ikke kommentert saken, men opplyser overfor NRK at de har mottatt henvendelsen fra Forbrukerrådet.

Hva syns du om at Nintendo ikke tilbyr kundene å kansellere forhåndsbestillinger?

 

Kilde:
NRK

Stikkord: forbrukerrådet, nintendo, Spill