Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Sonos ønsker ikke lenger å annonsere på Facebook etter personvernskandalen. (Ill.: Martin Kynningsrud Størbu/ITavisen)

Sonos til ITavisen: – Vi trekker oss fra Facebook

Men bare i en uke.

Det ble i går kjent at Mozilla, utviklerne av Firefox, trekker seg som Facebook-annonsører grunnet personvernskandalen.

Mozilla straffer Facebook hardere enn Sonos

Mozilla meldte følgende:

«Facebook vet mye om sine to milliarder brukere – kanskje mer intim informasjon enn noe annet selskap. De vet om alt vi klikker på og liker på deres nettsted, og vet hvem våre nærmeste venner og relasjoner er. På grunn av sin skala har Facebook blitt en av de mest praktiske plattformene for å nå et publikum for alle bedrifter og utviklere, enten det er et multimilliard-selskaper eller en non-profit».

Nå trekker også Sonos sine annonser, men kun i en uke:

«Som et svar til Cambridge Analytica-skandalen setter Sonos reklame og annonsering på hold i én uke i sine digitale kanaler. Dette starter fra mandag 26 mars,» melder Sonos til ITavisen.

«Midlene som ville blitt brukt på annonsering, donerer Sonos til Access Now for å støtte RightsCon i Toronto i mai, et arrangement der digitale rettighetsaktivister og teknologisamfunnet kommer sammen for å diskutere utfordringene vi står ovenfor i dag.»

Sonos stopper ikke bare å annonsere på Facebook, men også Instagram, Google og Twitter.

 

Kilde:
Sonos

Stikkord: facebook, sonos