Mozilla er en av de første store selskapene som ikke lenger ønsker å bruke annonsekroner hos Facebook.
Mozilla er en av de første store selskapene som ikke lenger ønsker å bruke annonsekroner hos Facebook.

Annonse


Mozilla dropper Facebook – hevder de fremdeles har tilgang til for mye om deg

I et blogginnlegg avslører Mozilla at de inntil videre stopper all annonsering på Facebook.

Organisasjonen mener Facebook må gjøre enda mer etter at de oppdaget at dagens personverninnstillinger fremdeles røper for mye.

Sitter på informasjon om milliarder av mennesker

“Facebook vet mye om sine to milliarder brukere – kanskje mer intim informasjon enn noe annet selskap. De vet om alt vi klikker på og liker på deres nettsted, og vet hvem våre nærmeste venner og relasjoner er. På grunn av sin skala har Facebook blitt en av de mest praktiske plattformene for å nå et publikum for alle bedrifter og utviklere, enten det er et multimilliard-selskaper eller en non-profit.”
Slik innleder Mozillas blogginnlegg, og alle som har fulgt med på nyhetene den siste tiden skjønner hvor de vil hen med teksten. Les: det er ikke positivt for Facebook.

Undersøkte innstillingene

Mozilla melder videre at “vi skjønner at Facebook tok grep for å begrense utviklertilgangen til vennedata på starten av 2014. Dette var etter at Facebook startet samarbeidet med Cambridge University’s Aleksandr Kogan, hvis beslutning om å dele data han samlet fra Facebook med Cambridge Analytica nå er nyhetsoppslag”.

Annonse


“Nyheten førte oss til å se nærmere på Facebooks nåværende standard personverninnstillinger, gitt at vi støtter plattformen med våre annonsepenger. Selv om vi tror det er enda mer å lære, fant vi ut at de nåværende standardinnstillingene gir tilgang til mange data – spesielt med hensyn til innstillinger for tredjepartsapper.”

“Vi synes det er positivt at Mark Zuckerberg har lovet å forbedre personverninnstillingene og gjøre dem mer beskyttende. Etter at Facebook gjør større tiltak i hvordan de deler kundedata, og spesifikt styrker standardinnstillingene for personvern for tredjepartsprogrammer, vurderer vi å returnere. Vi gleder oss til Facebook med å sette inn noen av de tingene Zuckerberg lovet i dag.”

 

Kilde:
Mozilla

Annonse