Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Høstens smartklokkelansering kan bli ekstra viktig for Fitbit. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

– Vi skal levere den beste smartklokken i sin kategori

Fitbit-aksjen har stupt de siste årene, nå skal selskapet bevise at det fortsatt er aktuelt.

I juli var Fitbit-aksjen på sitt høyeste med en pris på 47,60 dollar, to år senere er den nede i 5 dollar – noe som markerer en solid nedgang de to siste årene.

Ny smartklokke i høst
Flere konkurrerende selskaper, som Jawbone, har stengt sjappa de siste månedene, men Fitbit er fast bestemt på å kjempe mot selskaper som Apple, Xiaomi og Samsung, men også Garmin. I høst kommer det som ifølge Fitbit-sjef, James Park, blir den beste smartklokken det kan være denne i sin kategori.

– Vår smartklokke, som vi mener vil tilby den beste helse- og treningsopplevelsen i sin kategori, ligger godt an til å lanseres før høytidene og vil bidra til et sterkt halvår, sier han til investorene under fremlegging av regnskapstallene for årets andre kvartal.

Vi testet Fitbit Blaze: Den vet ikke helt hva den vil være, men det er ikke så farlig.

Aksjen stuper
Selskapet solgt 3,4 millioner enheter i løpet av årets andre kvartal med en omsetning på 353,3 millioner dollar. Det er et solid fall fra tilsvarende periode i fjor da omsetningen var på 586,5 millioner dollar. Underskuddet endte på 58,2 millioner dollar.

Når det gjelder Apple Watch er det vanskelig å gi eksakte tall ettersom selskapet baker salgstallene inn i kategorien «other revenue», men ifølge Tim Cook var salget 50 prosent høyere enn samme periode i fjor.

Tidligere i år meldte Strategy Analytics at Apple for første gang hadde passert Fitbit i markedet.

 

Kilde:
TechCrunch

Stikkord: fitbit, smartklokke