Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tesla-eiere stoler kanskje for mye på autopiloten

Kunstig Intelligens trenger fortsatt menneskelig hjelp.

En Tesla Model S møtte bakenden av en kassebil som blokkerte halve filen.

Så ikke bilen foran
Funksjonen som regulerer farten i forholdt til bilen foran deg trenger i blant litt hjelp. Flere publikasjoner rapporterer om at en Model S hadde en kollisjon på en motorvei i Sveits. Skaperen av Tesla Elon Musk, har tidligere uttalt at Teslas automasjon skal være med å halvere antallet ulykker.

Mens bilen foran byttet fil for å unngå en kassebil som var parkert og blokkerte halve filen så registrerte ikke Teslaen den samme parkerte bilen. Resultatet var at Teslaen faktisk økte farten og kolliderte med den parkerte bilen.

Selvregulerende
Teslas AAC (Adaptive Cruise Control) og autopilotsystemer bruker et kamera og en rekke sensorer for å monitorere trafikken rundt seg og regulere farten etter biler forann deg i kjørefeltet. Den skal også kunne bringe bilen til en full stopp om nødvendig. Tesla har også tidligere uttalt at deres ønske er å skape 100% autonome biler.

Denne føreren ser ikke ut til å ha noen betenkeligheter med å ta en aldri så liten lur mens han krabber fremover i køen:

Store skader
Selv om kollisjonen ser ut til å skje i lav hastighet så må Teslaen i følge føreren selv bytte ut hele fronten, en parkeringssensor og en stålbjelke.

Skylder på Tesla
Føreren mener i følge CNET at Tesla sine systemer har skylden i dette tilfellet, men en kommentator på Youtube hevder derimot at dette skal være et dokumentert unntak i manualen til bilen.

Utdrag fra manualen til Model S: (ITavisens oversettelse)

«Advarsel:Traffic-Aware Cruise Control kan ikke bremse / senke farten for stasjonære kjøretøyer, spesielt i situasjoner når du kjører over 50 mph (80 km/t) og et kjøretøy du følger beveger seg ut av kjørebanen og en stillestående bil eller objekt er foran deg i stedet. Alltid ta hensyn til veien videre og bli forberedt på å ta umiddelbare korrigerende tiltak. Å stole [blindt, journ.anm] på Traffic-Aware Cruise Control for å unngå en kollisjon kan resultere i alvorlig skade eller død.»

Føreren har senere moderert seg og innrømmer selv at han skulle ha reagert tidligere.

Kilde:
CNET

Stikkord: samferdsel, tesla