Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Arena er stedet for de kompetitive spillerne. (Ill.: Microsoft Studios)

Sniktitt: Halo 5: Guardians

Spill: Det ligger an til en heftig kampanjedel i Halo 5.

Under vårt opphold i London, fikk vi spille både Rise of the Tomb Raider og Halo 5: Guardians.

Les sniktitten på Rise of the Tomb Raider.

(Denne artikkelen kan inneholder avsløringer fra tidligere Halo-spill.)

Halo 5: Guardians er 343 Industries første Xbox One-spill, og det er høye forventninger fra svorne tilhenger da ikke alle følte at Halo 4 levde opp til lovnadene.

I løpet av demonstrasjonen i London i midten av september, fikk vi teste to kapitler i enspillerkampanjen: ett med Master Chief og ett med Spartan Locke.

343 har jobbet med å introdusere Locke i serien, med blant annet en haug av videoer, men også i serien Halo: Nightfall som ble lansert samtidig som Halo The Master Chief Collection i fjor.

Locke er leder for enheten Fireteam Osiris, og det er tydelig på at de er på jakt etter sjefen sjølv, John 117, mest kjent som Master Chief.

Master Chief i kjent stil.
Master Chief i kjent stil.

Blue Team
Og det er Master Chief og Blue Team vi blir introdusert for først i demonstrasjonen. Blue Team treffer vi for første gang i kapittel 2, og for tilhengere av serien, er bakgrunnen deres kjent.

Blue Team består av John, Linda, Kelly og Fred, og de ble de trent sammen i Spartan 2-prosjektet før hendelsene i det første Halo, men de har ikke vært sammen i et spill før nå.

Introduksjonen av de, for noen, ukjente spartanerne er kort, og det sies ingenting om hvordan de har funnet sammen igjen. For å vite det, må du lese tegneserien Halo: Escalations, noe som bør være unødvendig, syns nå jeg. Forhåpentligvis får vi vite mer om det når vi spiller hele gjennom spillet.

Master Chief og resten av Blue Team.
Master Chief og resten av Blue Team.

4 spillere
Etter den første mellomsekvensen, lander vi på et skip som er godt bevoktet med The Covenant-fiender.

For første gang i Halo-serien har Master Chief med seg andre spartanere. 343 har lagt godt opp til muligheter for fire spillere i samarbeid, men har også implementert noen kjekke funksjoner hvis man spiller alene.

Med D-pad-en kan man peke hvor man vil at de andre skal bevege seg, peke for et våpen for å få en av dem til å bruke det, eller peke på en fiende de skal ta ut. Sistnevnte fungerer så der, og man må som oftes ta ut fiendel på egen hånd.

Grafikken er nydelig, og hvis du likte stilen i Halo 4, vil du elske den i Halo 5. Lydeffektene er tilsvarende, og det smeller godt når du fyrer av et våpen.

Slik introduseres Blue Team i Halo 5: Guardians:

Fireteam Osiris
Vi tar turen til Locke og Fireteam Osiris som består blant annet av Buck, en tidligere ODST-soldat som først ble presentert i Halo 3: ODST.

Under spillingen med Locke satt vi igjen med følelse av at det var som å spille med Master Chief, bare med et annet design på HUD-en.

For dem som har fulgt litt med på historien rundt Halo 5, kommer det ikke som en overraskelse at jakten på Master Chief. Det skal bli meget spennende å se hva som skjer når/hvis deres veier krysser i løpet av kampanjen.

Mens Blue Team kjempet på et skip, befinner Fireteam Osiris seg i mer åpne landskaper. Omgivelsene kan minne om Halo 4, men virker å være mer åpne. Under kapitlet får vi også prøve det nye Promethean-flyet Phaeton, som krever en viss tilvenning for å mestre.

Dette er Team Osiris.
Dette er Fireteam Osiris.

Flerspiller
Under demonstrasjonen var det selvsagt satt av tid til flerspiller. På grunn av tekniske problemer fikk vi ikke prøvd ut den kompetitive Arena-delen, men fikk spilt noen runder med den nye modusen Warzone.

Denne modusen består av de største flerspillerkartene i Halos historie, og byr på heftig 12 mot 12 spillere-action.

Det er også lagt til ulike Covenant- og Prometheans-bosser, som laget mottar ekstra poeng for å nedslakte. Selv om Warzone beskrives som den sosiale spillelisten, er man avhengig et viss samarbeid for å drepe bossene, da de tåler mer enn de menneskestyrte fiende.

Nytt i Warzone er også REQs, eller Requisitions, som du kan bruke for å åpne opp flere og heftigere våpen og kjøretøy. Det er også mulig å kjøpe REQ-pakker, tenk Battlepacks i Battlefield, som kan inneholde alt fra bonuskort til tilpasning av spartaner-rustningen.

Warzone er forholdsvis gøy, og har potensial til å bli en slager over Xbox Live, men det kan føles litt ensomt å løpe rundt alene når man ikke kommuniserer med de 11 andre på laget.

Det er alltid like hektisk i Halos flerspiller.
Det er alltid like hektisk i Halos flerspiller.

Sånn avslutningsvis
Etter seks timer med Halo 5: Guardians satt vi igjen med et veldig godt. Alle våpnene har fått seg en overhaling, og det føles som det er mer snert i skuddene enn tidligere.

Grafikken i Halo har kanskje ikke vært best i klassen, men den er fargerik og nydelig. Bakgrunnsmusikken er også veldig bra, i kjent Halo-stil.

Vi sitter også igjen med en haug med spørsmål etter å ha spilt to kapitler av kampanjedelen, men de får vi nok svar på når spillet lanseres i slutten av måneden.

Halo 5: Guardians lanseres eksklusivt til Xbox One 27. oktober.

(Microsoft betalte for reise og opphold i London.)

Les også: Test: Slik er Forza Motorsport 6.

Stikkord: Halo5, sniktitt, Spill