Vær- og vanneffektene er fantastiske.
Vær- og vanneffektene er fantastiske.

Annonse


Test: Slik er Forza Motorsport 6

Mens Forza Motorsport 5 bar preg å være forhastet og fikk mye kritikk for å inneholde litt for mange mikrotransaksjoner, kommer nå Turn 10s andre forsøk på Xbox One.

Simulator
Jeg skal innrømme én ting med en gang: jeg har aldri vært noen tilhenger av racing-simulatorer. Først og fremst fordi jeg aldri har mestret det ordentlig, men også av den grunn at interessen for biler og racing generelt aldri har vært noen stor.

Riktignok satt jeg benket foran TV-skjermen annenhver søndag og fulgte Formel 1 da Mika Häkkinen og Michael Schumacher kriget som verst, men å kjøre bilspill med gatebiler, har aldri tiltrukket min interesse.

Forza Motorsport legger seg i sjiktet mellom arkade og simulator, der det heller mest mot simulator. Ønsker man mest mulig realistisk følelse, bør man skru av bremsehjelpen og banehjelpen som viser hvor du bør ligge i veibanen og nør du bør gasse og bremse.

Annonse


Forza Motorsport 6
Disse råtassene finner du i X-klassen.

Karrieremodus
Det første jeg gjorde da jeg slengte meg ned i sofaen og startet opp spillet, var å kaste meg ut i karrieremodusen. Her begynner man i den laveste bilklassen, før man sakte, men sikkert kjører seg opp mot de større klassene.

Bilene oppgraderes etter hvert, men man kan ikke belage seg på å kjøre samme bil i flere løp, da man fort møter vanskeligere motstand.

Det som plager meg mest med karrieremodusen, er rett og slett oppsettet. For å komme videre til neste løp og senere neste klasse, er man nødt til å komme blant topp 3 i hvert løp. Der skulle jeg heller ønske de gikk for et turneringsoppsett der man får poeng for hvert løp og vinneren er den som har mest poeng etter hver turnering.

Og hvorfor må jeg på død og liv starte på tolvteplass hvert løp?

Uansett, å spille seg videre og kjøpe nye biler, tilpasse og oppgradere dem, er faktisk ganske gøy. Det er faktisk ganske ofte jeg «tar ett løp til» for å tjene opp mer erfaringspoeng for å kunne kjøpe en nyere bil eller kjøre meg opp til neste klasse.

Regn og mørke
Introduksjonen av mørkekjøring og regnvær, er kanskje de mest interessante nye funksjonene i serien, og gav en helt ny dimensjon for spillet. Det er så enkelt, men likevel genialt.

Å ha cockpit-visning når det høljer ned som mest, mens vindusviskerne går i maks, gir en herlig og realistisk følelse, og når banen fylles opp med vann, gjør det det allerede vanskelige spillet, enda mer utfordrende.

Man må tenke smart og lære seg banen når man kjører i regnvær. Vannpytter dannes, og du merker vannplaningen godt når du ikke klarer å styre unna en pytt, og bare glem å kunne svinge. Hadde det regnet ute samtidig som jeg spilte spillet, hadde opplevelsen nådd et klimaks.

Å kjøre på tørr og asfalt er like forskjellige som det er i virkeligheten. Veigrepet blir dårligere, bremselengden blir lengre og sikten blir også kraftig redusert.

Innføringen med mørkekjøringen er også interessant, men er ikke like heftig som regnet. Banene er som regel godt opplyst, men i de mørke og svingete partiene, er det vanskelig å manøvrere bilen. Lyssettingen er perfekt og viser hvor vakkert Forza 6 faktisk er.

Det føles veldig realistisk når regnet høljer ned.
Det føles veldig realistisk når regnet høljer ned.

Mods og Drivatar
Nytt i Forza 6 er også implementeringen av såkalte «mods» eller modifikasjoner. Du kan kjøpe og aktivere ulike modifikasjoner, som enten kan gi mer utfordring eller gi deg en fordel i løpet. Klarer du en utfordring, vanker det mer erfaringspoeng.

En av modifikasjonen gjør at all tekst (HUD – Head-up Display) blir fjernet fra skjermen. Dermed mister du oversikt over rundeantall, status på bilen og kanskje viktigst av alt: oversiktskartet, for å nevne noen. Selv ble jeg vant med å kjøre uten HUD etter få løp, og tok gladelig imot de ekstra erfaringspoengene.

Resten av modifikasjonene var egentlig uinteressante, og ble ikke brukt mer den gangen jeg testet dem ut.

De datastyrte Drivatarene er også til stede i Forza 6, og gjør det enda mer morsommere å kjøre karrieremodus. Det er alltid like gøy å passere en venn, som det er like irriterende hver gang han eller hun fyker forbi deg. Drivatarene kan kjøre i overkant aggressivt, og titt og ofte sender jeg «pokker, som drivataren din kjører»-meldinger til kameratene mine.

Pass på så du ikke kjører på beskyttelsesdekkene utenfor banen.
Pass på så du ikke kjører på beskyttelsesdekkene utenfor banen.

 

Konklusjon
Forza Motorsport 6 er grafisk bilporno, og er et godt eksempel på hva Xbox One faktisk klarer å yte. Bilene, det er 460 av dem, og banene, totalt 26, er gjenskapt på en fantastisk måte. Regnværet er implementert på en realistisk måte og kjørefølelsen er kanskje best i sin klasse.

Karrieremodusen er interessant og løpene er utfodrende, men lider av at det blir for ensporig og repetitivt. Her skulle jeg ønske de gjorde mer ut av modusen. Er man litt mer kompetitiv, kan man sjekke ut flerspiller over Xbox Live, der 24 førere kjemper om pallen i en gøyal og kaotisk opplevelse.

Hvis du har Xbox One og elsker racing-spill, er Forza Motorsport 6 et enkelt valg. Det mangfoldet av baner og biler, blandet med den herlige grafikken og den fantastiske kjørefølelsen, gjør Forza 6 til en sikker vinner for alle racing-gale spillere der ute.

Les også: TEST: Slik er Gears of War på Xbox One.

Forza Motorsport 6 ble lansert 17. september eksklusivt til Xbox One.

Karakter: 8/10.

Annonse