Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Google Daydream View revolusjonerer ikke mobil-VR, men gjør ting som komfort og navigasjon bedre enn konkurrentene. Det er også en stor fordel å ha tilgang til eget innhold og Play Store. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

TEST: Hvor bra er Googles VR-briller og Pixel 5″?

Test: VR ingen evolusjon, men de gjør noe smart.

Det er endel VR-hodesett på markedet, også for mobiler, så hva bringer Google til festen?

Deilig tekstil-materiale som også ser bra ut, men ikke alt er perfekt
Daydream View er Googles svar på Samsung Gear VR, men vil de lykkes eller er det kun et forsøk på å være med?

Google har markedsført Daydream som komfortabelt, akkurat som Sony har med sitt hodesett til Playstation 4 og 4 Pro.

Daydream er behagelig, men det er ikke perfekt. Dette fordi det kun er ett sted å stramme den ene strikken på bakhodet. Dette innebærer at man ganske ofte må stramme den, for Googles VR-hodesett kan plutselig gli ned i ansiktet ditt om du ikke har strammet perfekt. Irriterende er det også at det er litt kronglete å posisjonere mobilen korrekt slik at man ikke ser rammen med brillene på.

Et annet problem med disse, er at det slippes inn litt lys på begge sidene av øynene dine, og at mobilen sender tilbake litt lens-flare. Dette er grunnleggende feil vi synes det er merkelig er å finne. VR-hodesett til mobiler er jo ikke nytt.

Dessverre er ikke høyttalere bygget inn som på Rift, og siden Pixel ikke har stereo-høyttalere, er det et must med hodesett. En annen uting er at mobilen ikke starter i VR-modus når man installerer den i hodesettet, men må starte Daydream-appen manuelt på mobilen.

Vår Oculus Touch-anmeldelse er underveis.

Støttede Daydream View-mobiler (vi testet med Google Pixel 5″):

  • Pixel
  • Pixel XL
  • Moto Z
  • Moto Z
  • Moto Z Droid
  • Moto Z Force Droid

Innholdet
Så hva med innholdet? Det er ingen revolusjoner å finne her, mange av de samme titlene går igjen, men Google får pluss-poeng at man kan oppleve feriene sine igjen med brillene på, og det eneste som kreves er at du er logget på din Google-konto.

For det Google vinner på er uten tvil innholdet, rett og slett fordi mange av dere allerede har bilder lagret i Google Photos. Fordelen med dette er at alle panorama-bilder man har tatt med mobilen og som er lastet opp til Google Photos, kan man titte på i VR. Effekten er imponerende, for dette er jo ikke bilder som i utgangspunkt er laget for VR.

Har du mange av dem fra før av, vil du glede deg over å titte på dem med Daydream.

VR-evolusjonen har stoppet opp
Men, denne testen falt langt inne, for våre opplevelser med VR er på mange måter helt like uansett hvilken plattform vi er på. Det er kun snakk om mindre grafiske forbedringer.

Samtlig maskinvare, være seg de til PC eller mobil, savner «killer»-spillet eller appen som løfter maskinvaren til nye høyder og viser hva som er mulig, og enda viktigere: Som faktisk er morsomt når wow-effekten har lagt seg, og det har den nok for alle som har prøvd VR et par ganger – et antiklimaks, ja visst, men likevel en sannhet vi må belyse.

Den smarte kontrolleren
Veiv-i-lufta-kontrolleren som følger med fungerer veldig bra, og er mye bedre enn en spillkontroller i mange sammenheng (det er jo mange rails-spill der det eneste du gjør er å sikte), også for å navigere VR-menyene der du blar og laster ned VR-apper.

Det følger nemlig med en liten fjernkontroll man vifter foran headsettet og som man bruker som en mus i løse lufta. Dette er en viktig del av opplevelsen, og den smadrer Gear VR som har fysiske knapper på siden av selve headsettet for å navigere seg rundt. Grensesnittet er også herlig å bruke sammen med kontrolleren.

Tenk mer på Daydream View som en fattigmanns HTC Vive man har tilgang til enn så lenge man har med seg en kompatibel mobil, hodesettet og kontrolleren.

Grafikk-kvaliteten er selvsagt dårligere enn Rift og Vive, men ikke så mye dårligere som man kanskje hadde trodd grunnet en langt lavere pris (1500 kroner).

Med en XL xom har høyere oppløsning (1440 x 2560 mot 1080 x 1920), vil skarpheten heves litt, men innholdsbiblioteket er likt.

Google Pixel
Vi har allerede anmeldt Google Pixel XL i svart, men skaffet en Pixel i sølv for å teste Daydream, og å fortelle litt om hva vi synes om denne fargen og den mindre skjermen på Pixel (5″ i stedet for XL sine 5,5 tommer).

Det negative først: 5″ er litt for lite, spesielt om man prøver å lese, av den grunn at navigasjonstastene tar opp skjermplass når man ikke spiller (da tar spillet opp hele panel-arealet).

Så skjermen er altså i minste laget, men hva med resten? Vi må si oss langt mer begeistrede over designet på sølv-modellen. Den ser mer unik ut, og den hvite glassflaten på baksiden der fingersensoren tar seg bedre ut.

En god mobil, men med litt for liten skjerm
Også er jo den store fordelen med Pixel og XL at de kjører prikk lik maskinvare, dette er derfor en svært kjapp mobil.

Batteriet er selvsagt mindre fordi mindre plass, og man vil derfor oppleve litt dårligere batterilevetid under bruk, men vi kan skrive under på at dvale-tiden er veldig imponerende, også på denne.

Kult: Du kan kjapp-lade Pixel med en hvilken som helst USB C lader, enn så lenge den er kraftig nok, i dette tilfellet MacBook Pro-laderen på 29 watt.

Stikkord: google, mobil, pixel, Tester, vr