Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft lovte til oss at de ikke trekker seg ut av smartmobil-segmentet, men det store dyttet kommer ikke enda - de venter på det riktige tidspunktet til å angripe med Windows 10. Avbildet: Lumia 950 blåser opp Windows 10 på en PC-skjerm. (Ill.: Microsoft)

Microsofts PR-direktør til ITavisen: – Vi gir ikke opp mobiler

Silicon Valley (ITavisen): Så hva er egentlig strategien fremover?

Silicon Valley (ITavisen:) Vi har snakket med Tim O’Brien, Microsofts internasjonale PR-direktør.

Les også: Nå tryller Microsoft en Windows 10-mobil om til en PC.

PR-turne
Det var noen dager før denne ukens store pressekonferanse, der selskapet viste frem flere spennende produkter, at de ønsket å ta en prat med oss for å finne ut hva vi mener om dem, og hva de mener om markedene de befinner seg i.

Det var ingen tvil når han spurte oss hva vi ønsker å vite mer om: – Hvor er flaggskipmobilene med Windows 10? Windows Mobile sliter.

– Vi kommer ikke til å gi opp i mobilsegmentet. Vi ser frem til en skikkelig satsing på smartmobiler i fremtiden når flere ting er på plass. Om vi hadde trukket oss ut nå, hadde det vært veldig vanskelig å starte opp igjen. Det ønsker vi definitivt ikke, forklarer O’Brien som påpeker at Windows Phone-markedsandelen er langt høyere i EU-land som Italia, enn USA og Norge.

Microsofts Tim O'Brien innrømmer at selskapet har snakket for mye, og gjort for lite - den tiden er over.
Microsofts Tim O’Brien innrømmer at selskapet har snakket for mye, og gjort for lite – den tiden er over om Microsofts pressekonferanse denne uken blir standarden fremover.

Les også: Så mye koster Surface Pro 4 i Norge.

Dørger
Slik vi tolker O’Brien ser Microsoft nå an markedet, ikke passivt som tidligere, men om et ønske om å få økosystemet sitt på plass før de setter inn sjarmoffensiven.

De planlegger selvsagt en Windows 10-strategi som inkluderer smartmobiler med et langt større omfang og med flere modeller enn nå, men trolig ikke før de har fått Windows 10 installert på flere maskiner og enheter rundt omkring i verden. Dette vil ta tid, men på den måten, når tiden er inne, vil det være lettere å overbevise teknoglade i å handle en Windows 10-mobil om kunden allerede har en PC, laptop og en Xbox med Windows 10.

O’Brien var også ærlig på at det har vært for mye snakk, og for lite handling, i Microsoft. Vi nikket med, men vi var også begge enige om at ting virkelig har begynt å skje det siste året.

Nå skjer det endelig noe
Etter at Ballmer gikk av, og Satya Nadella tok over, er selskapet nesten ikke til å kjenne igjen. De tør å lansere Office til andre plattformer enn sine egne (til og med gratis), og har skjønt at for å selge Windows 10 må det også finnes lekre maskiner å velge i.

Derfor gjør de nå som Apple og ikke bare lager nettbrett med kontroll over OS og maskinvare, men har også produsert sin første laptop, Surface Book. Partnerne er ikke helt glemt, men vi ser hvor dette bærer hen, og vi er veldig glade for det.

-Produktivitet, produktivitet, produktivitet
Igjen hamrer Microsoft og O’Brien inn budskapet om produktivitet:

«Våre enheter tilbyr elegante løsninger for personer som ønsker å være produktive. Mens Microsoft tilbyr kjerne-programvare og tjenester på en rekke plattformer, er Microsoft Devices designet for å oppfylle våre kunders krav med Windows 10 i bakhodet. Dagens spennende nyheter demonstrerer den unike verdien Microsoft gir til enhets-segmentet,» forklarte O’Brien på ekte PR-mann vis etter pressekonferansen i en epost.

Vi gleder oss til å teste de nye Surface-produktene, og de nye Lumia-mobilene, så fort det lar seg gjøre.

 

Stikkord: microsoft, Silicon Valley