Utseendet kunne kanskje vært bedre. Men når det gjelder brukervennlighet scorer nettbutikken Netonnet høyest i en ny svensk undersøkelse.
Samme som i Norge
Undersøkelsen ble foretatt av selskapet Usability Partners, og tok utelukkende for seg brukervennligheten.
Seks nettbutikker var med i undersøkelsen: Netonnet, Dustin Home, Komplett, Elgiganten, Expert og Siba. Alle er representert i Norge (Elgiganten er den svenske utgaven av norske Elkjøp).
Komplett sist
Mens Netonnett kom øverst, landet den norske nettbutikken Komplett på en delt sisteplass, sammen med Dustin Home.
Annonse
– Når det gjelder Komplett, var det nettstedet kanskje det mest anonyme. Den føles mest av alt som en blant mange, sier Per Ström i Usability Partners.
Sier ingenting om salget
22 testpersoner deltok i testen, som utelukkende måler hvilke nettsider som er enklest å finne fram på.
Resultatet har altså ingen ting å gjøre med hvem som selger mest, hvem som har de laveste prisene eller hvilke nettbutikker kundene foretrekker når de gjør faktiske innkjøp.
Kilde:
IDG.se
Annonse