Sak fra i fjor
Men noen ganger slutter disken å fungere. Forbrukerrådet vil at produsentene skal ta regningen. Like før jul i fjor hadde Forbrukerrådet en sak der en kunde kjøpte harddisk i nettbutikken Komplett.no. Kunden opplevde seinere at disken havererte. Da ville nettbutikken bare erstatte selve disken, og ikke bruke tid på å redde filene hun hadde lagret på den.
Etter å ha tatt kontakt med Forbrukerrådet, fikk hun klar tilbakemelding: Komplett er etter paragraf 33 i Forbrukerjøpsloven helt og holdent ansvarlig – ikke bare for kundens harddisk, men også for data som måtte finnes på den.
Annonse
Forlanger å få dekket rekonstruksjon
– Vi mener en har krav på erstatning hvis det er en mangel, sier direktør Erik Lund-Isaksen i Forbrukerrådet til Forbruker.no.
Forbrukerrådet mener at vanlig garantitid skal gjelde dersom en harddisk slutter å fungere som følge av mangel på produktet. Du skal ikke bare få et nytt produkt i et slikt tilfelle, men også få dekket kostnadene for å få gjenopprettet de tapte dataene. En slik rekonstruksjon koster om lag 9.000 kroner.
– Alvorlig sak
Lund-Isaksen mener det her blir snakk om å bruke tradisjonell juss på et nytt område. Den første saken som måtte komme opp, vil bli brakt inn for Forbrukertvistutvalget for en prinsipiell avgjørelse.
Forbrukerrådet og IKT-Norge er nå i dialog for å komme fram til en kompromissløsning.
– Det er en alvorlig sak, og bransjen vil absolutt ikke løpe fra et ansvar vi har. Det vi må bli bedre til er å minne samfunnet om at man må bli flinkere til å ta backup, sier generalsekretær Per-Morten Hoff i IKT-Norge.
Annonse