Det har vært gjort lignende undersøkelser før, med resultater som i hvert fall tilsynelatende er avhengig av hvem som er oppdragsgiveren.
Forskerne ved de Harvard og University of North Carolina har på sin side gått objektivt og vitenskapelig til verks – og de har brukt usedvanlig god tid på å analysere sine funn.
Sammenlignet salg og nedlasting
I løpet av 17 uker i 2002 sammenlignet de informasjon i filer som skiftet harddisk over nettet med salget av de korresponderende CD-platene med de samme artistene og låtene.
Dette for å finne ut om det var forbindelse mellom nedlasting av artisters musikk og det virkelige salget av CD-platene deres.
Annonse
De små taper – de store tjener
Resultatet slår langt på vei beina under platebransjens argumentasjon. Statistisk sett kunne ikke Harvard-forskerne se noen sammenheng. Den lille nedgangen som registrert gjaldt mindre kjente artister. Superstjernene tjente på fildelingen gjennom et salg som økte i takt med antallet nedlastinger.
Vi finner at fildeling ikke har noen statistisk signifikant effekt på kjøp av album i vårt kasus, heter det tørt i undersøkelsen med det imponerende navnet The Effect of File Sharing on Record Sales – An Empirical Analysis (Fildelingens effekt på platesalget – en empirisk analyse).
Tilbakeviser alt
Platebransjen var kjapt ute med tilbakevisning av undersøkelsen, og henviser til alternative undersøkelser foretatt av Forrester Research , Edison Research og University of Texas. Disse undersøkelsene viser i følge platebransjeorganisasjonen RIAA det stikk motsatte av Harvard/UNC-undersøkelsen.
– Underslår gode tall
I en artikkel i den australske avisen Sydney Morning Herald hevdes det at platebransjen i mange år kan ha underslått gode salgstall for å få det til å se ut som fildeling og CD-brenning skader dem.
Peter Martin, reporter i den australske TV-kanalen SBS, gikk gjennom tall fra den australske platebransjeorganisasjonen ARIA fra 1980 og fram til i dag.
Fra 1998 – året før fildelingen tok av med Napster – ble det solgt 39,6 millioner CD-plater i Australia. I 2003, et år da australske ungdommer som alle andre rundt om i verden hadde fildeling som favoritthobby, var salget økt til 50 millioner.
Annonse