Mercedes-Benz har nå offentliggjort den norske prisen på elbilen EQC. Bilen få en startpris på 616.900 kroner.
Inkludert i prisen får man hengerfeste og ekstrautstyr for nærmere 70.000 kroner.
Dermed er dette en rimeligere bil enn konkurrentenes Audi e-tron (koster 652.060 kroner) og Jaguar i-Pace (koster 649.900 kroner).
Dette får du med
- 4MATIC firehjulsdrift
- Multimediesystemet MBUX med stemmestyringen «Hey, Mercedes»
- MULITIBEAM LED med 84 individuelt justerbare dioder
- Heldigital cockpit med 2 x 10,25″ display
- Delelektriske forseter inkl. korsryggstøtte
- EASY-PACK elektrisk bakluke
- Aktiv parkeringsassistent
- Ryggekamera
- Akustiske ruter med ekstra isolering og lyddemping
- Varmeseter foran
- Automatisk nødbrems
– Avhengig av kundenes egne ønsker om ytterligere ekstrautstyr antar vi at de fleste bilene vil koste mellom 680.000 og 720.000 kroner. Noen antakelig litt under, andre litt over, men det viktigste er valgfriheten allerede fra salgsstart, opplyser Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.
Annonse
Rekkevidden på den nye Mercedes-Benz-bilen er på opptil 417 kilometer.
Noen får bilen i år
Norske forhandlere vil som de første i verden ta inn EQC. Det vil skje i månedsskifte august/september, opplyses det i en pressemelding.
Kunder som har satt seg opp på reservasjonslista er de første som får prøvekjøre denne modellen.
– Dette er uten tvil vår viktigste lansering i 2019. At den internasjonale pressetestingen er lagt til Oslo bekrefter også at Norge er et prioritert marked i den elektriske offensiven fra Daimler, sier Myhre.
Han forventer et par hundre leverte biler i fjerde kvartal. Det betyr altså at noen heldige kunder kan få levert bilen allerede i år. Myhre lover at tilgangen vil være «svært god» neste år.
«EQC er først og fremst en Mercedes-Benz, med fokus på komfort, kvalitet og kjøredynamikk, dernest en elektrisk bil. Enkelte funksjoner er likevel utviklet spesifikt for denne modellen. EQ-navigasjonen beregner automatisk den beste ruten basert på destinasjon og ladeinfrastruktur. Haptiske tilbakemeldinger fra gasspedalen og visuelle signaler i det heldigitale displayet gir føreren tips om rekkeviddeoptimal kjørestil. I tillegg justeres regenereringsnivået enkelt via to hendler på rattet. Etter den nye og mer realistiske målemetoden WLTP er oppgitt rekkevidde inntil 417 kilometer. Batterikapasiteten er på 80 kW/t og kan lades med en effekt på 110 kW ved hurtigladestasjoner og 7,2 kW via en ladeboks. To elektriske motorer, en på hver aksel, sørger for permanent og 100 prosent variabel firehjulsdrift. 408 hestekrefter og et dreiemoment på hele 760 Nm gjør at 0-100 km/t gjennomføres på 5,1 sekunder. EQC har tillatt hengervekt på 1800 kg og det kan monteres takstativ og skiboks».
Spesifikasjoner
Rekkevidde (WLTP) | 374-417 km |
Forbruk (WLTP) | 2,3-2,5 kWt/mil |
4MATIC firehjulsdrift | 2 asynkrone motorer |
Ytelse | 300 kW (408 hk) |
Dreiemoment | 760 Nm |
Toppfart | 180 km/t (elektronisk begrenset) |
Akselerasjon 0-100 km/t | 5.1 s |
Batterikapasitet | 80 kWh |
Hurtiglading | 110 kW |
Ladeboks | 7,2 kW |
Lengde/Bredde (inkl. speil)/høyde | 4,761/1,884 (2,096) /1,623 mm |
Sporbredde(FA/RA) | 1,625/1,615 mm |
Akselavstand | 2,873 mm |
Bagasjerom | Ca. 500 liter |
Vekt | 2.495 kg |
Tillatt hengervekt | 1.800 kg |
Pris inkl. levering | 616.900 kr |
Se bildene:
Kilde:
Pressemelding
Annonse