Verdens ledende fotballklubb Manchester United ser på nettet som en unik mulighet til å kommunisere med fansen verden over.
– Vårt mål er å skaffe total lojalitet. Vi skal ønske fansen velkommen som en del av familien og elske dem til døde, sier klubbens markedsdirektør Peter Draper ifølge Wall Street Journal.
For å bli ledende blant fotballklubber på Internett, vurderer klubben å skille ut den digitale satsningen som et eget selskap. Manudt.com skal være fansens ultimate informasjonskilde.
Darper hevder Manchester United skal gå fra å være selgerens agent til å bli kjøperens.
– Vi vil fortelle deg hvor du kan få våre varer billigst.
Annonse
Målet er å skaffe seg lojalitet blant fansen. På lang sikt ønsker klubben å sende “live” fra klubbens kamper over Internett. Dagens TV-kontrakt med Rupert Murdochs Sky tillater ikke visning av tv-klipp på klubbens nettsider.
Manchester United har 40 millioner fans verden over, og klubbens kamper blir sendt til 133 land. Manchester United verdsettes til over 10 milliarder kroner.
(Origo)
Annonse