furygpu
FuryGPU sin maskinvare og programvare er laget av en mann og tok fire år. Han håper å dele all informasjon om prosjektet.

Annonse


Lagde sitt eget skjermkort

Selv etter 14 år som programvareutvikler av spill-grafikk, omtaler Dylan Barrie GPU-prosjektet sitt som “Herkulisk.”

Avansert hobby-prosjekt tok endeløse timer

Prosjektet heter “FuryGPU” og er et komplett åpen kildekode-prosjekt der Barrie har utviklet GPU-en og programvaren, altså Windows-driverne.

“FuryGpu er en ekte maskinvare-GPU implementert på en Xilinx Zynq UltraScale+ FPGA, bygget på et tilpasset PCB og bruker PCIe. Med støtte for maskinvarefunksjoner som tilsvarer et avansert grafikkort fra midten av 1990-tallet og en full moderne Windows-programvaredriverstack, kan skjermkortet gjengi ekte spill fra epoken med bedre hastigheter.”

Så hva skal så til for å lage sin egen GPU? Det hadde jo vært litt tøft om man stikker på retro-treff med 90-talls-tema. Det vil klart være en fordel å kunne lodde. Du må også vite opp- ned på PCB-kort, kretser og sørge for at maskinvaren er korrekt og sertifisert med SystemVerilog som omtales som “maskinvarebeskrivelse og maskinvareverifiseringsspråk.” I tillegg trenger man kompetanse innen KiCAD EDA og CAD-programvare myntet på elektronikk slik at man kan tegne kortet.

Annonse


Kortets grunnleggende oppbygging.

Windows-driverkoding er ekstra kjipt

Så er det også det å tegne og organisere kortet Barrie omtaler som “Herkulisk.” Men uansett hvor vanskelig det var, prosjektet tok fire år, var det programmering av Windows-driverne han omtaler som smertefullt. Og selv etter at Windows-driverne var ferdige var ikke programvare-delen av prosjektet ferdig: for han måtte deretter kode en spesial-API for kommunikasjon med GPU-en og lage Windows kernel-drivere for bilde og lyd.

Etter alle timene nådde han til slutt målet om å kjøre Quake i 60 FPS:

“Jeg har til hensikt å åpne hele stacken (PCB-skjema/layout, alle HDL, Windows WDDM-drivere, API runtime-drivere og Quake portt til å bruke API-et) på et tidspunkt, men det er en rekke juridiske problemer,” uttalte nylig Barrie som påpeker ovenfor interesserte at prosjektet ikke kommer til å “endre landskapet for GPU-er,” men at det er et leketøy. Men for et kunnskapsrikt leketøy!

Vi er interesserte i å høre fra dere som lager egen maskin- og programvare, GPU-er eller ikke.

Bevist for at skjermkortet også kan sende lyd ut.

Annonse