xbox cloud gaming
Når Microsoft har tenkt å lansere støtte for mus- og tastatur i Xbox-gamingskyen vet vi ikke, men i det minste er beta-testingen åpnet for langt flere. Det er gode nyheter.

Annonse


Tastatur og mus, endelig i skyen

Mus og tastatur kommer endelig til skyen, mer eksakt til Xbox Cloud Gaming i nettleseren og Xbox-appen.

Mus og tastatur støttet, men du vil kanskje merke etteslep lettere

Og med det frigjøres alle spillere fra berøringsskjermer og gamepads, om så er ønskelig. Men, man må være Xbox-beta-tester – fordelen: alle får være med fra beta til omega. Det er foreløpig ikke kjent når støtten er klare for alle spillere, og det er ikke kjent om eller nå Samsung TV-er og andre enheter får støtte, men Xbox-appen fungerer med dette i Windows.

For å få funksjonen må man besøke xbox.com/play, trykke profilbildet, velge innstillinger og aktivere test-funksjoner.

Xbox Insiders kan beta-teste støtte for mus og tastatur mens de spiller i skyen med støttede nettlesere (Edge og Chrome) og Xbox-appen på Windows-PCer for brukere som er registrert i PC Gaming Preview.

  • Fortnite: kun i nettleseren
  • ARK Survival Evolved
  • Sea of Thieves
  • Grounded
  • Halo Infinite
  • Atomic Heart
  • Sniper Elite 5
  • Deep Rock Galactic
  • High on Life
  • Zombie Army 4 Dead War
  • Gears Tactics
  • Pentiment
  • Doom 64
  • Age of Empires 2

Atomic Heart er som du ser støttet, men du kan oppleve problemer ved skifting mellom gamepad og mus- og tastatur-oppsett.

Dette må du være klar over:

  • Spillstrømmen må være i fullskjermmodus for å fungere med mus og tastatur. Spillere kan holde ESC-tasten når som helst for å gå ut av fullskjermmodus.
  • Spilleren må klikke på spillstrømelementet eksplisitt for at det skal “fange pekeren”. Ellers vil ikke museinngangen sendes til spillet.
  • Spillere kan trykke F9 for å avslutte bruk av mus og tastatur for spillet

Du må også vite dette, men dette har du trolig vært borti før:

“Noen spill vil vise kontroller-UI-elementer (f.eks. “trykk på A for å starte”) som standard. Brukergrensesnittet deres vil tilpasse seg mus- og tastaturinndata først etter at spilleren har begynt å bruke mus/tastatur for å samhandle med spillet (flytter markøren og/eller trykker på tastene).”

Annonse