playstation 5
Sony skal visstnok forlange at PS5 Pro-forbederede spill kombinerer 4K og 60 FPS.

Annonse


OPPDATERT: Slik blir “PS5 Pro Enhanced”-spill

“Moore’s Law Is Dead” har avslørt noe helt konkret om en konsoll det foreløpig det kun har vært løst snakk om.

Først publisert 15. mars.

Oppdatert, 30. mars, 05:45:

Insider Gaming har et scoop på hvordan spill skal merkes for PS5 Pro, og hva slike spill får av forbedringer. Spill som er oppgradert av PS5 Pro-ytelsen, vil merkes med “PS5 Pro Enhanced.” Med et slikt modus så oppskaleres innholdet til 4K, garanterer 60 FPS hele tiden og legger til eller forbedrer eksisterende ray tracing-effekter.

Annonse


Av ytelsesforbedringer skal PS5 Pro, ifølge samme avis, ha 28 prosent kjappere RAM, 45 prosent kjappere GPU, mens CPU-forbedringene ikke er avslørt. En ting er ganske sikkert: CPU-forbedringene blir ikke så høye som de to andre. Det er ryktet at brikkene blir så mye mer effektive at konsollen derfor kan krympes. Forventet lansering er i forkant av julen i år.

Oppdatert, 19. mars, 20:22:

Insider Gaming har avslørt enda flere detaljer, og bekrefter den opprinnelige rapporten. Det samme gjør Digital Foundry som diskuterer lekkasjene i videoen under. Men først, la oss oppsummere informasjon Insider Gaming har lekket og bekrefter:

  • PSSR (“PlayStation Spectral Super Resolution Upscaling”) oppskalering-/AA
  • “PSSR” mål: 4K @ 120 FPS og 8K @ 60 FPS
  • Intern test: PS5 økte fra 1080p @ 60 og 30 FPS til Pro som klarer 1440p @ 60 FPS med “PSSR”
  • Intern test: PS5-spill klarte 60 FPS uten ray tracing – klarer 60 FPS med ray tracing med PS5 Pro
  • RAM: 28 prosent kjappere: PS5 – 576GB/s, opp fra 448 GB/s
  • CPU AMD Zen 2: 10 prosent overklokket – lik CPU, men kan klokkes til 3,85GHz fra 3,5GHz
  • LYD: 35 prosent mer kraft til lyd-brikken
  • YTELSE: 45 prosent kjappere PS5
  • GPU: 2 – 3x kjappere ray-tracing (x 4 i visse tilfeller) – 60 “Compute Units,” opp fra 36
  • 33,5 TF
  • Støtte for oppløsninger på opptil 8K er planlagt for fremtidig SDK-versjon
  • Tilpasset maskinlæringsarkitektur
  • AI Accelerator, støtter 300 TOPS av 8-bits beregning/67 TFLOPS av 16-bits floating point

Playstation 5 Pro lanseres trolig i november 2024

Det er helt sikkert personer med kjennskap til konsollen i utviklingsnettet, men har de lekket noe har de ikke gjort annet enn å hine til at en maskin er på vei. Men nå kan vi glemme vage spekulasjoner om det kommer en konsoll, uansett om konsoll-produsentene har tradisjon for 0,5-oppgraderinger, for et dokument døpt “Trinity Technical Overview” har lekket. “Trinity” er Sonys interne navn på den nye konsollen.

Dokumentene byr på saftige avsløringer som at Pro-modellen kan tegne innhold 45 prosent kjappere enn PS5 og at ray tracing-ytelsen er forbedret to til tre ganger – i visse tilfeller, poengterer Sony, har de sett ytelses-løft på 4 x.

Bilde: Moore’s Law Is Dead

En ny maskinlæring-plattform girer opp ytelsen

Konsollen har også en spesial-designet arkitektur for maskinlæring. Denne plattformen brukes til å støtte oppskalering og AA-løsningen i den nye konsollen, en ny teknologi døpt “Playstation Spectral Super Resolution,” kortet til PSSR. Sony hevder også at bildekvaliteten PSSR er bedre enn FSR 2. Dette er en “big deal,” spesielt om Sony klarer å utkonkurrere AMD.

Av rå ytelse finer vi en økning på 2,8 x tflop-ytelsen (33,5 tflops) sammenlignet med Xbox Series X som har 12 tflops og var noe Microsoft trakk frem som en fordel sammenlignet med Playstation 5 sine 10,28, uten at det ser ut til å ha gjort noen praktisk forskjell i denne spill-generasjonen.

https://youtu.be/SV7BJKnZfP8

Annonse