palworld
Palworld kommer kanskje til andre plattformer, men vi tror utviklerne prøver seg på Playstation først av naturlige årsaker.

Annonse


Vi tror ikke de tør

Hit-spillet Palworld tok helt av i januar og solgte tre millioner kopier i løpet av 40 timer.

Fra millioner av spillere til 80 000

På toppen hadde spillet 2,1 millioner aktive spillere i januar. I februar falt tallet til 1,3 millioner og de siste 30 dagene har rundt 530 000 spillere vært innom. Alt som går så fort opp, faller også som regel drastisk, og Palworld er intet unntak, men med nesten 80 000 spillere akkurat nå, er spillet helt klart fremdeles relevant.

Nå snakker Takuro Mizobe, sjef for Pocketpair, om å lansere spillet på andre plattformer, og da tenkte vi med en gang at det høres mest sannsynelig ut at de prøver Playstation først. For Nintendo sier de gransker om Palworld har stjålet fra Pokémon, en merkevare Nintendo eier sammen med Game Freak og Creatures Inc. Merk at det er Nintendo alene som eier rettighetene til merkevaren.

“The Pokémon Company” undersøker om Palworld har stjålet karakterene deres,” rapporterte vi sent i januar:

“Suksessen til spillet, som omtales som “Pokémon med våpen,” fått alle til å sperre opp øynene. Ikke minst hos The Pokemon Company som sier de gransket spillet for å finne ut om det er for likt, og at det derfor kan være snakk om brudd på opphavsretten. Selskapet sier de ikke har gitt Pocket Pair Inc. lov til å bruke Pokémon eller likheter i spillet, og at de nå “vi har til hensikt å undersøke og iverksette passende tiltak for å håndtere eventuelle handlinger som krenker immaterielle rettigheter knyttet til Pokémon.”

Mizobe uttaler til Bloomberg at Pocketpair enn så lenge er fornøyde med å være et uavhengig selskap, og at de snuser på andre plattformer enn Steam og Game Pass, uten at det nevnes hvilke. Mizobe sier de ikke har snakket med Microsoft om oppkjøp, men at de er villige til å snakke med større selskap om både partnerskap og oppkjøp. Uansett hva Mizobe velger å gjøre, har han sikret seg for resten av livet som eier av selskapet. Spillet kostet nemlig bare 71 millioner kroner å lage, men har håvet inn milliarder av yen. Det kostet dem 1 milliard yen å utviklet spillet, det samme som 71 millioner kroner.

Annonse