apple music
Apple Music slår hardt tilbake i et lengre innlegg etter at det i dag ble kjent at de får en EU-bot på over 1,8 milliarder euro.

Annonse


21 milliarder kroner i bot til Apple – slik slår de tilbake!

EU har gitt Apple en bot på over 1,8 milliarder euro.

Giga-bot

Boten kommer etter lang tids undersøkelse av kommisjonen i forhold til strømme-tjenester, og er en stor seier for Spotify som klaget inn Apple i 2019:

“Kommisjonen ventes å offentliggjøre boten tidlig neste uke. Ifølge EU har Apple brutt monopol-lovningen i regionen relatert til Apple Music og alternative strømme-tjenester på Apples operativsystemer. Mer spesifikt går det på hvordan Apple trekker frem sin egen tjeneste, ifølge EU, og hvordan brukerne villedes fra å finne alternative tjenester. Etterforskningen skal ha pågått siden Spotify klaget inn Apple i 2019,” skrev vi 18. februar i år. Da var det ryktet en bot på “kun” 5,7 milliarder kroner.

Dette argumenterer EU

EU-kommisjonen har bøtelagt Apple med over 1,8 milliarder euro for å ha misbrukt sin dominerende posisjon på markedet for distribusjon av musikkstrømmeapper til iPhone- og iPad-brukere («iOS-brukere») gjennom App Store. Spesielt fant kommisjonen at Apple brukte restriksjoner på apputviklere som hindret dem i å informere iOS-brukere om alternative og billigere musikkabonnementstjenester tilgjengelig utenfor appen («anti-styringsbestemmelser»). Dette er ulovlig i henhold til EUs antitrustregler.

EU

EU lister opp tre ting de mener Apple bannlyser konkurrenten å gjøre:

  • Informere iOS-brukere i appene deres om prisene på abonnementstilbud tilgjengelig på nettet utenfor appen.
  • Informere iOS-brukere i appene deres om prisforskjellene mellom abonnementer i appen som selges gjennom Apples kjøpsmekanisme i appen og de som er tilgjengelige andre steder.
  • Inkludert lenker i appene deres som fører iOS-brukere til apputviklerens nettsted der alternative abonnementer kan kjøpes. Apputviklere ble også forhindret fra å kontakte sine egne nylig ervervede brukere, for eksempel via e-post, for å informere dem om alternative prisalternativer etter at de opprettet en konto.

Dette argumenterer Apple – anker dommen

I et uvanlig langt tilsvar, melder Apple blant annet følgende:

Annonse


“Beslutningen ble fattet til tross for at kommisjonen ikke klarte å avdekke noen troverdig bevis på forbrukerskade, og ignorerer realitetene i et marked som blomstrer, er konkurransedyktig og vokser raskt. Den primære talsmannen for denne avgjørelsen – og den største vinneren – er Spotify, et selskap basert i Stockholm, Sverige. Spotify har den største musikkstreaming-appen i verden, og har møtt EU-kommisjonen mer enn 65 ganger i løpet av etterforskningen,” melder Apple som påpeker at Spotify har 56 prosent av musikk-strømme-markedet i Europa.

EU-kommisjonen konkluderer rett før deres nye regulering – Digital Markets Act (DMA) – trer i kraft. Apple er klare til å overholde DMA om noen dager, og planene våre inkluderer endringer i reglene som utfordres her. Det som er klart er at denne avgjørelsen ikke er forankret i eksisterende konkurranselovgivning. Det er et forsøk fra kommisjonen for å håndheve DMA før DMA blir lov.

Apple

“En stor årsak til suksessen er grunnet App Store,” hevder Apple som legger frem at “at det kun er to forhold som innebærer at en utvikler på App Store må betale provisjon til Apple,” og skriver at det naturligvis er når en bruker handler en betalt app i App Store, eller en digital vare eller tjeneste i en slik app. Apple påpeker at apper som selger fysiske varer og app-annonser, ikke betaler dem noe.

Utviklere av musikkapper kan til og med inkludere informasjon om andre tilbud som er tilgjengelige utenfor appen deres, sammen med en lenke som leder brukere til et nettsted for å opprette og administrere kontoen deres.

Apple

Annonse