Federal Trade Commission (FTC) har ilagt Avast en bot på 174 millioner kroner.
“Glade for at saken er løst”
FTC skriver i pressemeldingen at “Avast Limited, basert i Storbritannia, gjennom sitt tsjekkiske datterselskap, på urettferdig vis samlet inn forbrukernes nettleserinformasjon gjennom selskapets nettleserutvidelser og antivirusprogramvare, lagret den på ubestemt tid og solgte den uten tilstrekkelig varsel og uten forbruker-samtykke.”
I det som høres ut som et grovt misbruk av tillitt mellom kunde og selskap, hevder FTC at “Avast lurte brukere ved å hevde at programvaren ville beskytte forbrukernes personvern ved å blokkere tredjepartssporing, men unnlot å informere forbrukerne tilstrekkelig om at den ville selge deres detaljerte, re-identifiserbare nettleserdata,” heter det – FTC melder at Avast solgte dataene til mer enn 100 tredjeparter gjennom datterselskapet Jumpshot.
Saken ser ut til å ha konkludert etter at Motherbord og PCMag startet en undersøkelse av Avast sine praksiser i 2020. Etter medie-oppmerksomheten la selskapet ned Jumpshot.
Til The Verge uttaler selskapet at “Vi er forpliktet i vårt oppdrag om å beskytte og styrke folks digitale liv. Selv om vi er uenige i FTCs påstander og karakterisering av fakta, er vi glade for å løse denne saken og ser frem til å fortsette å betjene våre millioner av kunder over hele verden.”
Annonse