apple vision pro sniktitt
Apples glinsende Vision Pro er metall, glass, M2-brikken, avanserte sensor-kameraer og en veldig god skjerm-opplevelse.

Annonse


Mine første timer med “Apple Vision Pro”

Jeg har skrevet rykte-artikler om Apples første VR/AR-hodesett i mange år.

Introduksjon

Så når jeg nå endelig sitter her med produktet på, tilkoblet Mac-en, for å skrive den første “sniktitten,” er det med ekstra trykk på sniktitt og ikke test. Det er såpass mye å fordøye enda, selv etter timer med iherdig testing, at jeg vil måtte komme tilbake med en fullverdig anmeldelse. Jeg tror jeg vil kunne gi en karakter etter noen dager bruk etter publisering av artikkelen du leser nå, men om det tar opp til en uke eller mer, så varsler jeg allerede nå at det er en mulighet.

Gester og grensesnitt

Jeg hadde ikke forestilt meg at øyesporingen skulle være så presis og kjapp. Om det er noe jeg ønsker å trekke frem som imponerende, utover skjermen noe jeg kommer tilbake til, er det nettopp hvor utrolig presisjonen er. Faktisk er øye-sporingen så presis at jeg ved flere anledninger brukte øynene for å se på bokstaver, for så å knipe for å velge en, i stedet for å taste virtuelt i løse lufta – det føles nemlig langt mindre intuitivt. Det er ikke en elendig opplevelse, men jeg muligheter for forbedringer her. Det aller beste er å bruke Siri-diktasjon, men jeg fant ved et par anledninger at hun ikke ville dukke opp ved trykk på mikrofon-ikonet til venstre på det virtuelle tastaturet. At Siri ikke fungerer? Ja jeg vet, et sjokk.

Det å bare se dit man ønsker kombineres med enkle gester man ikke trenger å løfte hånden for å utføre. Takket være et bredt kamera-synsfelt plukkes knipe-gesten opp nesten uansett hvor man hviler hendene.

Hele grensesnittet er bygget for å se på elementer for deretter å aktivere dem med gester i fanget, eller i lufta om man insisterer, og det fungerer fint (etter flere timer er jeg fortsatt imponert: øyesporingen er magisk god,) men jeg savner en multitasking oversikt over åpne apper. Jeg måtte til og med Google “hvordan minimere Vision Pro”-apper, men jeg fant ingenting. Jeg skjønner det derfor slik at man må plassere apper borte fra synsfeltet med en litt større gest, eller rett og slett lukke appen, for å få den bort. Jeg savner derfor minimer-mulighet og mulighet til å stille opp appene i fugleperspektiv for å få oversikt over samtlige. Uten muligheten blir det fort litt rotete, og man må manuelt organisere hver app slik at den befinner seg der du ønsker det sammen med de andre åpne appene i det virtuelle rommet. Apropos rom så kan apper flyttes der man ønsker dem i et fysisk rom, slik at man kan gå bort til dem om man ikke ønsker YouTube eller Netflix klistret over kontorpulten og arbeidet.

Annonse


Jeg er allerede oppriktig glad i å kunne skape et stort arbeidsområde uansett hvor jeg befinner meg, men jeg har ikke turt enda.

Et annet savn er en dedikert Vision Pro-app til iPhone. Det hadde gitt mening for oversikt over batterinivået når man ikke har hodesettet på seg, slette og avinstallere apper og fjerninstallere dem. Jeg ser ikke bort ifra at dette kommer senere, men stusser litt over hvorfor det mangler ved lansering. Det føles så vesentlig. Til prisen er det også umulig å skjønne at hodesettet mangler Hvor er?-støtte. Kanskje dette kommer med en iPhone-app? Jeg vet ikke, det blir ren spekulasjon.

Skjerm og Mac-tilkobling

Skjerm-oppløsningen er så god at når man kobler til en MacBook, så er det som å ha en gigantisk 4K Mac-skjerm foran seg. Det levnes liten tvil om at den gode kvaliteten på skjermene og lysstyrken dytter prisen opp til 3499 dollar (256GB.) Vision Pro-prisen er drøy, det er ikke det, men man skjønner på mange måte hvorfor når man opplever 4K-skjermene for første gang og jeg er glad de ikke valgte svakere maskinvare.

Jeg skriver denne sniktitten med Vision Pro på via en MacBook Pro slik at jeg enkelt kan forstørre macOS-skrivebordet i løse lufta. Når jeg zoomer inn på skrift er det ikke mulig å skimte piksler. En liten detalj jeg savner er at Mac-tastaturet ikke lyser opp ved aktivering av komplett VR, altså når man ikke slipper inn noe av omverdenen. Da er det helt umulig å se tastene.

Man må nøye seg med hva jeg tror er 30 Hz, men i det minste kan man guffe på 4K-oppløsning om standard 2560 x 1440 ikke er nok.

Apropos den virkelige verdenen bruker Apple kameraer på utsiden som enkelt er den mest imponerenede “passthrough”-opplevelsen jeg har hatt med et hodesett. Når man vrir hodet ser man litt etterslep, men oppdateringshastigheten er mer enn nok til at man føler seg trygg, og jeg kan lett ta imot en ball som kastes i min retning.

Jeg har ikke enda kombinert Mac-skrivebordet med visionOS-apper i særlig grad utover Apple Music. Det jeg kan si er futuristisk å jobbe på et Mac-skrivebord med MacBook-tastaturet og samtidig titte til høyre, se på en ønsket låt, og trykke play. Det hele er sømløst som kun Apple kan, og jeg skal ikke nevne Mino… ok greit: det er akkurat som Minority Report. Det eneste som mangler er Tom Cruise.

Komfort

Det spiller ingen rolle at grensesnittet fungerer, ytelsen er god og at skjermen imponerer om komforten ikke er god. Jeg endte opp med medium-størrelse på “loopen,” men fant fort ut at jeg ønsket støtte på topp. Dual loop følger med i esken slik at man har et bånd på toppen av hodet for ytterligere støtte. Det er jeg glad for. Jeg synes samtidig det er rart at den store puten man finner på solo-loopen ikke er å finne på to-loop-oppsettet. Måtte dere virkelig spare pengene på litt ekstra stoff-materiale, Apple?

Etter et par timer bruk merket jeg dessuten at putene mot ansiktet hadde presset litt for mye mot ansiktet. I andre testrunde var komforten bedre, så det vil ta litt tid å finne ut hva som er perfekt for deg. Jeg skjønner derfor hvorfor Apple ønsker man skal gå gjennom veildeningen i butikken slik at de kan skifte fra liten, medium eller stor før man stikker ut med eventuelt feil størrelse og må betale 200 dollar for et nytt sett som passer. Korrekt: 200 dollar, det samme som bæreveska som ser ut som en pute designet av NASA.

Uansett hvor perfekt du får Vision Pro til å sitte vil du merke at de er tunge i front, ikke så rart da Apple valgt å koble batteri-modulen fra hodesettet. Kanskje hadde det vært smartest å hatt et ekstra lite batteri bakerst for å fordele vekten bedre? Hva med et batteri bak på loop-oppsettet, og en større batteripakke i lomma? Da måtte de i så fall ha integrert en ikke-avtagbar reim, noe som heller ikke er optimalt.

Foreløpig konklusjon

Jeg mener det var et korrekt valg av Apple å ikke fire på kravene, og da tenker jeg aller mest på skjermene som er av utrolig god kvalitet. At man ikke må bruke AirPods er flott, men for best innlevelse og mye mer bass, anbefales det å bruke AirPods Pro.

Fruit Ninja er minst like imponerende første gang man testet det på berøringsskjerm, og frister til større spill-opplevelser i fremtiden. Det er lekende lett å se hvor utrolig dette kan bli når utviklerne vet hva de driver med.

Det er allerede farlig forlystende å ta på seg Vision Pro og forsvinne inn i arbeid og underholdning, men det ankepunktet at jeg ikke finner komforten for dårlig etter mange timer med bruk. Ved publisering av denne testen har jeg brukt hodesettet i nærmere fire timer i to sesjoner, og selv om jeg ikke fikk vondt, var det etter nærmere to timer godt å ta det av seg også. Akkurat nå er årsaken to-delt: å kunne fordøye opplevelsene jeg har hatt den første dagen, men også fordi hodesettet er litt tungt i front. Jeg kommer derfor til å bruke tiden på å finne frem til det perfekte komfort-oppsettet, om det finnes, og se TV-show og filmer i lengre økter. Spesielt morsomt er det å se 3D-filmer i Disney+-appen – det er som 3D-briller uten 3D-briller. Jeg kommer tilbake med test av spill-strømming med DualSense senere.

Som en liten digresjon: jeg fikk ikke til å koble til hotell-nettverket for å aktivere hodesettet, men kobling mot en iPhone som hotspot fungerte fint, og jeg kunne fra visionOS etter oppsettet koble meg til hotell-nettverket. Da dukker nemlig påloggingsskjermen opp i Webkit som på en hvilken som helst annen Apple-enhet.

Om jeg skal våge meg på en midlertidig konklusjon er den som følger: øye-sporing, gestene og panel-teknologien er utrolig, men grensesnittet skulle hatt flere organiseringsvalg – det blir litt for mye manuelt “arbeid.” Komforten er god, men jeg er redd for at hodesettet er akkurat litt for “for-tungt” at man orker bruke det i mer enn tre timer. Det er uansett for tidlig å konkludere.

Jeg vil også grov-oppsummere slik: Apple har gjort mer ting riktig enn de har gjort feil, ei heller finner jeg store feil og mangler. Nå er det mest opp til utviklerne og størrelsen på antallet eiere, og i mindre grad opp til Apple, om hodesettet blir en langvarig suksess. Dessuten vil jeg tørre å bruke Vision Pro i en hotell-lobby om det er andre brukere der.

Jeg bruker hodesettet med linser, og der andre hodesett har tørret dem ut etter noen timer med bruk, har jeg ikke opplevd det samme problemet med Vision Pro, uten at jeg kan forklare hvorfor.

Annonse